Poniedziałek, 27 marca 2017 r.

Imieniny: Lidii, Ernesta KONTRAST

wkf_2017 statsoft
Partner serwisu:

Optymalizacja łańcucha dostaw

Kategoria: Efektywność
17.10.2014

Optymalizacji łańcucha dostaw może zmniejszyć koszty dostarczenia produktu klientowi nawet o 30% a zmiany w procesie czyszczenia pozwalają skrócić czas każdego przezbrojenia o 10%. Lean management to sprawdzony sposób na wzmocnienie konkurencyjności.

Wiele procesów w przemyśle farmaceutycznym niczym się nie różni od produkcji w innych branżach. Dlatego można do nich stosować te same metody i narzędzia lean management, czyli „szczupłego zarządzania”, które sprawdziły się już gdzie indziej. – Ostatecznie istotne jest to, żeby klient otrzymywał taki produkt, jakiego potrzebuje, jak najwyższej jakości, w odpowiedniej ilości przy optymalnych zapasach. Wszystkie czynności, które do tego nie prowadzą, generują niepotrzebne koszty. To marnotrawstwo zasobów firmy – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska.

Zmiany z potencjałem

Firmy farmaceutyczne muszą przestrzegać rygorystycznych przepisów dotyczących warunków produkcji i kontroli jakości. Jednak niektóre elementy tych procesów można usprawnić. Często potrzeba spojrzenia z zewnątrz, żeby dostrzec zmiany, które mogą przynieść wymierne korzyści. – Wdrażaliśmy kiedyś zasady lean w pewnej szwajcarskiej firmie, która produkowała płyny przeznaczone dla kroplówek. Były przechowywane w ogromnych zbiornikach, z których najmniejszy miał 5 tysięcy litrów. Dzięki zmianom w procesie oczyszczania zbiorników udało nam się skrócić czas każdego przezbrojenia o 10%, przy zachowani reżimu wynikającego z przepisów prawa – opowiada Katarzyna Szczupał-Vieweg. – To dało wymierne oszczędności w wysokości około 10 tysięcy franków szwajcarskich na każdym przezbrojeniu. A ta firma robiła trzy takie przezbrojenia dziennie.

Jakość przede wszystkim

Lean management zmniejsza ryzyko błędów, czyli problemów z jakością. – Jakość jest kwestią kluczową, ale optymalizacja procesów w branży farmaceutycznej musi być dostosowana do przepisów. Usprawnić można jednak te elementy, które są związane z pracą człowieka. Tym bardziej, że to właśnie tam tkwi największe ryzyko pomyłki – mówi prezes firmy Staufen. – Dostosowując się do specyfiki każdej firmy, staramy się znaleźć rozwiązania umożliwiające automatyzację kontroli jakości. Wdrażanie lean management zaczyna się od identyfikacji strumienia wartości w firmie – od pomysłu do wprowadzenie produktu na rynek. Optymalizacja procesów pomaga skrócić czas wytwarzania, poprawiając jednocześnie jakość i wydajność.

Organizacja silosowa

Bardzo często, niezależnie od branży, działy funkcjonują na zasadzie izolowanych wysp – mają niespójne cele i są skoncentrowane na optymalizacji określonych funkcji, a nie całego procesu wytwarzania. – Nazywamy to organizacją silosową. W przypadku branży farmaceutycznej, z uwagi na specyfikę produktów i koszty ich magazynowania, może być to szczególnie dotkliwe. W usprawnieniu współpracy między działami tkwi duży potencjał – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg. – Ważne jest, żeby piłka szła do przodu, a nie żeby robić wszystko po swojemu, zgodnie z przyzwyczajeniami.

Opakowania just-in-time

Pakowanie w firmach farmaceutycznych składa się z kilku etapów. Błąd na jednym odcinku powoduje przestoje na całej linii, tworzenie się niepotrzebnych zapasów lub wydłużony czas oczekiwania odbiorców. – Współpracowaliśmy kiedyś z platformą farmaceutyczną, sprowadzającą wyroby od producentów, a następnie konfekcjonującą je na potrzeby sieci aptek. Ta firma miała typowe kłopoty. Na przykład jeśli brakowało tzw. zewnętrznych opakowań, to zatrzymywała się cała linia – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg. – Kluczowym elementem dla usprawnienia całego łańcucha dostaw, w tym pakowania, była tu zasada just-in-time. Oznacza to, że po zmianach na linii pojawiają się tylko te opakowania i w takiej liczbie, w jakiej akurat są potrzebne. Oszczędzamy w ten sposób nie tylko czas, ale także powierzchnię magazynową. Elastyczny proces pakowania może być dla firmy dużym atutem w walce o pozycję na rynku. – Z naszych doświadczeń wynika, że dzięki optymalizacji łańcucha dostaw koszty dostarczenia produktu klientowi mogą spaść nawet o 30% – dodaje Katarzyna Szczupał-Vieweg.

W ramach lean management liczy się spojrzenie na procesy w firmie z punktu widzenia klienta. Można mieć najlepszy dział kontroli jakości w kraju, ale jeśli proces realizacji zamówienia trwa 80 dni, to jakie to ma znaczenie?

Więcej www.staufen.pl

Źródło i fot.: informacja prasowa

artykuły powiązane

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.