Niedziela, 4 grudnia 2016 r.

Imieniny: Barbary, Jana KONTRAST

Partner serwisu:

Innowacje w obszarze zdrowia pilnie potrzebne

Kategoria: Ciekawostki
20.10.2014

Najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów jest dla Polaków zdrowie, jak wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014”. Jednocześnie ponad połowa respondentów ma poczucie, że Polska sprzyja rozwojowi innowacji. Kto zatem powinien być odpowiedzialny za postęp w tej dziedzinie?

Innowacyjny naród
Innowacje mają ogromną wartość dla Polaków. Ponad 60 proc. z nich uważa, że jesteśmy narodem innowacyjnym, a klimat w kraju sprzyja rozwojowi innowacyjności. Jednak na szczeblu ogólnopolskim nad rozwiązaniami innowacyjnymi przeważają rozwiązania tradycyjne. Twierdzi tak ponad 70 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu opinii, przeprowadzonym przez TNS Polska na zlecenie firmy 3M, w ramach kampanii „Łączą nas innowacje”.

Większa skuteczność leczenia
Obszarem, który zdaniem Polaków w najwyższym stopniu zasługuje na rozwój innowacji, jest zdrowie. Niemal dwie trzecie badanych uważa (60 proc.), że właśnie tu tworzenie innowacyjnych rozwiązań i produktów jest najważniejsze. Zdecydowana większość jest zdania, że innowacje wpływają na skuteczność leczenia i komfort pacjentów (88 proc.), zmniejszają ryzyko zakażenia podczas zabiegu (85 proc.), a także pozwalają skrócić czas hospitalizacji (84 proc.).

– Oznacza to, że potoczne powiedzenie „zdrowie jest najważniejsze” znajduje swoje odzwierciedlenie w opiniach społeczeństwa. Spośród wielu kategorii to właśnie ta wartość jest Polakom najbliższa. Bez dobrego zdrowia trudniej cieszyć się przyjemnościami i udogodnieniami z pozostałych sfer – komentuje wyniki Joanna Skrzyńska, koordynatorka badania z TNS Polska.


Na kolejnych pozycjach znajdują się gospodarka (39 proc.) i bezpieczeństwo (38 proc.), a także praca (31 proc.) i nauka (30 proc.). Znacznie rzadziej ankietowani wspominają o innowacjach z obszaru domu i gospodarstwa domowego (18 proc.), informatyki (15 proc.) oraz kultury i sztuki (7 proc.). W odniesieniu do priorytetowych obszarów innowacyjności opinie kobiet i mężczyzn są podobne.

Jak Polacy postrzegają produkty innowacyjne? Jako rozwiązania ułatwiające życie. Połowa badanych deklaruje, że korzysta z nich na co dzień w domu. Prawie tyle samo ma styczność z produktami innowacyjnymi w obszarze bezpieczeństwa oraz zdrowia.

Gips syntetyczny
Polacy są zgodni w kwestii wyboru rozwiązań z obszaru zdrowia i bezpieczeństwa, które ich zdaniem są najbardziej innowacyjne. Prawie połowa respondentów (49 proc.) poproszona o wybranie z listy trzech takich produktów wskazała lekki gips syntetyczny stosowany podczas złamań i urazów zamiast gipsu tradycyjnego.

Opatrunki
Na drugim miejscu (40 proc.) znalazły się opatrunki pooperacyjne zmniejszające ryzyko zakażeń. Na trzecim miejscu pojawił się elektroniczny stetoskop, umożliwiający diagnozowanie pacjenta i osłuchiwanie pracy jego serca na odległość (28 proc.). Niewiele mniej uznania zyskują zamki ortodontyczne poprawiające zgryz i stan zębów (25 proc.).

Kto powinien być odpowiedzialny za rozwój innowacji w Polsce? W opinii badanych bezsprzecznym liderem rankingu podmiotów i instytucji, które powinny wspierać taki rozwój, są władze państwowe. Wskazuje na nie niemal połowa ankietowanych (48 proc.). Na drugim miejscu znajdują się instytucje badawcze (37 proc.), a na trzecim Unia Europejska (33 proc.) oraz uczelnie wyższe (32 proc.).

– Innowacje to motor napędowy wszelkich działań zarówno na szczeblu globalnym, lokalnym, jak i indywidualnym, zwłaszcza w obszarze zdrowia – powiedział Sebastian Arana Araya, dyrektor zarządzający 3M Poland. – Nie wyobrażam sobie rozwoju kraju, przedsiębiorstwa, społeczeństwa, a nawet człowieka, jako jednostki, bez inwestowania w rozwój innowacyjnych rozwiązań i wspierania podejścia innowacyjnego w realizacji podejmowanych działań. Tylko takie nastawienie gwarantuje bowiem sukces i satysfakcję z efektów podejmowanych aktywności – dodał.

 

Według badanych największą barierą dla innowacyjności jest brak funduszy. Ponad 60 proc. respondentów wymienia go, jako argument uniemożliwiający korzystanie z innowacyjnych rozwiązań. Inne utrudnienia, takie jak brak odpowiednich umiejętności, przywiązanie do tradycyjnych rozwiązań, czy strach przed nowymi rozwiązaniami wymieniane są niemal dwukrotnie rzadziej.

Źródło: informacja prasowa; więcej na www.laczanasinnowacje.pl

Fot. freeimages.com

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.