Piątek, 9 grudnia 2016 r.

Imieniny: Wiesława, Leokadii KONTRAST

Partner serwisu:

Wzrost na rynku farmaceutycznym

Kategoria: Z życia branży
Jarosław Frąckowiak, PharmaExpert | 27.01.2015

Rok 2014 jest czasem stabilizacji po wprowadzeniu w styczniu 2012 roku nowej ustawy refundacyjnej. Wartość rynku farmaceutycznego w 2014 wyniosła ok. 28,5 mld zł, czyli o 2,7% więcej niż w roku ubiegłym. Czy oznacza to, że po zapaści rynek wkroczył na ścieżkę wzrostu?

Taki wniosek jest uzasadniony, choć trzeba wziąć pod uwagę, że 2 lata temu wartość sprzedaży w porównaniu do roku 2011 spadła o 5,7%, a zatem wzrosty w latach 2013 i 2014 są liczone od niższej niż kiedyś „bazy”. Mimo to wynik dla bieżącego roku jest o 1,3% lepszy od wyniku rekordowego dotychczas roku 2011.

Wartość sprzedaży leków

Analiza sprzedaży w poszczególnych segmentach obrazuje rozmiary wzrostu wartości sprzedaży w określonych latach. Największe wzrosty odnotowano w segmencie sprzedaży leków refundowanych (3,2%, rok do roku) oraz odręcznej, czyli leków OTC, suplementów diety i innych produktów bez recepty (2,5%). Z kolei najsłabszą dynamiką (porównując lata 2014 i 2013) charakteryzuje się segment leków pełnopłatnych (1,7%). Struktura sprzedaży leków  pozostaje niemal taka sama od lat. Dominują w niej kategorie: układ pokarmowy i metabolizm, układ sercowo-naczyniowy, OUN oraz układ oddechowy.

Najczęściej kupujemy leki przeciw przeziębieniom, a następnie dermokosmetyki, które są najszybciej rosnąca wartościowo kategorią w ostatnich latach.

Udział sprzedaży w obrocie aptecznym

W inny nieco sposób dynamikę zmian rynkowych obrazuje analiza udziału leków refundowanych i sprzedaży odręcznej w obrocie aptecznym. Od stycznia 2012 roku sprzedaż odręczna stanowiła większą część obrotu aptek niż leki refundowane. Jest to spowodowane zarówno spadkiem konsumpcji i cen leków refundowanych oraz wzrostem cen produktów sprzedawanych bez recepty. Trend przewagi wartości sprzedaży produktów OTC nad lekami refundowanymi wydaje się być trwały.

Fot.: www.freeimages.com

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.