Niedziela, 4 grudnia 2016 r.

Imieniny: Barbary, Jana KONTRAST

Partner serwisu:

Po leki do e-apteki. Chwilowy trend czy już standard?

Kategoria: Raporty i analizy
Katarzyna Binert, Gemius | 12.01.2016

W 2015 roku rynek aptek internetowych powiększył się o niemal milion użytkowników sieci w porównaniu z rokiem 2013. E-apteki odwiedza niemal 10 proc. internautów, co daje im szóstą pozycję w zestawieniu wszystkich sklepów internetowych.

Według danych z raportu „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska” jednym z najczęściej wymienianych czynników zachęcających Polaków do zakupów w internecie są niskie koszty dostawy i zwrotu produktów. Na kolejnych miejscach znalazły się: jakość sprzedawanych towarów, obsługa klienta oraz łatwość z korzystania z e-sklepu. Czy to samo dotyczy sprzedawanych w internecie lekarstw i produktów medycznych?

Z zakupami leków online wiąże się kilka problemów

Mimo kilku przeszkód, klienci coraz chętniej odwiedzają internetowe apteki. Polityka zwrotów nie jest jednak tak przyjazna użytkownikowi, jak w innych esklepach. Według ustawy Prawo farmaceutyczne, zwrot produktu leczniczego (leku wydawanego bez recepty) może być dokonany wyłącznie w sytuacji wady jakościowej produktu, jego niewłaściwego wydania albo sfałszowania produktu leczniczego.

Dotyczy to także leków wydawanych na receptę, choć tu sytuacja jest nieco łatwiejsza. Po zamówieniu z e-apteki produktu wydawanego z przepisu lekarza, trzeba odebrać go w wybranej stacjonarnej aptece, okazując receptę. W razie problemów z lekiem, można udać się z reklamacją bezpośrednio do apteki, w której odebraliśmy zamówienie.

Aż 68 proc. e-klientów porzuca koszyk, wybierając tym samym aptekę stacjonarną lub zaufany sklep. Według danych z raportu e-commerce powodem porzucenia koszyka mogą być problemy z finalizacją zamówienia, związane ze skomplikowanymi do wypełnienia formularzami, błędami technicznymi na stronie WWW lub źle zaprojektowanym serwisem z punktu widzenia użyteczności dla klienta.

Dzięki e-aptekom można sporo zaoszczędzić

Sam fakt konieczności odbioru lekarstw wydawanych na receptę w stacjonarnej aptece także może zniechęcać niektórych do dokonania zakupów online. Często wygrywa jednak oszczędność. Klienci porównują oferty aptek – także stacjonarnych, sprawdzają aktualne promocje oraz koszty dostawy. Biorąc pod uwagę, że średnia cena produktu kupowanego w aptece internetowej wynosi niecałe 23 złote, to średnia ogólnej wartości koszyka zaku
powego na poziomie 138 złotych jest niewątpliwie dobrym wynikiem. Co trzeci internauta wrzucający towar do wirtualnego koszyka (32 proc.) finalizuje transakcję. Dwie trzecie z nich (68 proc.) rezygnuje jednak z zakupu.

Zakupy w aptece internetowej pozwalają jednak zaoszczędzić – tak wynika z raportu serwisu Opinieo.pl opublikowanego pod koniec 2014 roku. Wyraźną różnicę w cenie widać głównie w przypadku nierefundowanych leków, suplementów diety oraz dermokosmetyków.

Wśród odwiedzających internetowe apteki dominują kobiety

We wrześniu 2015 roku e-apteki odwiedziło 1,96 mln polskich internautek. To o ponad połowę więcej niż internautów płci męskiej (było ich 971 tys.). Ogółem 58 proc. użytkowników e-aptek stanowią internautki. Ten fakt nikogo nie dziwi – jest to trend utrzymujący się od lat. Kobiety najczęściej kupują przez internet, ale także coraz częściej w swoich domach pełnią rolę „lekarza pierwszego kontaktu”.

Blisko 30 proc. użytkowników odwiedzających apteki internetowe stanowią osoby w wieku 25–34 lata. Więcej jest jednak osób starszych – grupa w wieku 45+ stanowi niemal 36 proc. internautów zaglądających na ich strony. W analizowanym okresie strony e-aptek były także najchętniej przeglądane przez użytkowników sieci z miast liczących powyżej 500 tys. mieszkańców. Stanowili oni 15 proc. odwiedzających.

Chętnie kupujemy, ale nie rozpoznajemy marek

Mimo zainteresowania ich ofertą, e-apteki są nadal słabo rozpoznawalne wśród respondentów. Według danych z raportu „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska” najsilniejszą marką w tej grupie serwisów jest Dbam o Zdrowie – wskazana przez 7 proc. badanych osób. Na kolejnych miejscach znalazły się Cefarm oraz Gemini – obie marki wskazane zostały przez 2 proc. ankietowanych.

A gdzie polscy internauci chętnie poszukują leków i produktów medycznych? Według danych firmy Gemius z września 2015 roku najpopularniejszymi aptekami są: Dbam o Zdrowie (Doz.pl – 1,73 mln internautów), Aptekagemini.pl (293,5 tys.) oraz AleLeki. pl (134,8 tys.).

Najwięcej wizyt w sezonie zachorowań

W sprzedaży leków przez internet wyraźnie widać także sezonowość. W oparciu o analizę danych z badania Megapanel PBI/Gemius można zauważyć stałą tendencję w odwiedzaniu stron aptek internetowych przez użytkowników sieci. Okazuje się, że odsetek internautów, którzy je odwiedzają, waha się od 8,21 proc. w niskim sezonie zachorowań (okres letni) do 11,07 proc. w szczycie sezonu – wiosną i w listopadzie.

Artykuł pochodzi z numeru 6/2015 magazynu "Przemysł Farmaceutyczy"

Fot. www.photogenica.pl

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.