Partner serwisu
16 marca 2017

Clarivate Analytics wprowadza na rynek nową serię produktów ograniczania ryzyka i oszczędności czasu naukowców pracujących nad nowymi lekami

Kategoria: Z życia branży

Rozwiązanie Drug Research Advisor umożliwia szybszy dostęp i podejmowanie decyzji na podstawie większej bazy informacji w jednym narzędziu, wykorzystującym najlepsze w swojej klasie wizualizacje i analitykę danych.

Clarivate Analytics wprowadza na rynek nową serię produktów ograniczania ryzyka i oszczędności czasu naukowców pracujących nad nowymi lekami

FILADELFIA, 15 marca 2017 r. /PRNewswire/ - W zakresie produkcji nowych leków wybór potencjalnego kandydata do rozwoju przedklinicznego nie jest prosty, a często to właśnie odpowiedni lek na tym etapie jest najważniejszym elementem w całym procesie produkcji. Zła decyzja w procesie wyboru leku do dalszego opracowywania może okazać się bardzo kosztowna. Według badań opublikowanych przez instytucję Centre for Medicines Research (CMR) w roku 2015 prawdopodobieństwo trafienia nowego leku z fazy I badań na rynek wynosiło zaledwie poniżej 10% we wszystkich obszarach lecznictwa. To skuteczność leków jest najistotniejszą przyczyną niepowodzenia ponad połowy prób klinicznych w fazach II i III.

Aby ograniczyć ryzyko i związane z nim wydatki firma Clarivate Analytics opracowała nowe rozwiązanie Drug Research Advisor opierające się na zestawie narzędzi przedklinicznych. Rozwiązanie Drug Research Advisor łączy w sobie najważniejsze kroki w badaniach przedklinicznych w jeden przepływ pracy w chmurze obliczeniowej, co z kolei umożliwia szybszy dostęp do informacji i lepsze podejmowanie decyzji. Dzięki Drug Research Advisor użytkownicy mogą posiłkować się niezbędnymi typami zawartości w ręcznie prowadzonych archiwach produktów Clarivate Analytics IntegritySM i MetaCoreTM w jednym narzędziu, dodatkowo korzystając z wizualizacji i analityki danych.

Pierwsza aplikacja w rozwiązaniu Drug Research Advisor, Target Druggability, ułatwia identyfikację i wybór leków do prób klinicznych przez integrację danych na ich temat, a także danych biologicznych, eksperymentalnych i odnośnie konkurencji w jednym narzędziu interaktywnego wyszukiwania. Mistrzowie danych z firmy Clarivate opracowali specjalny algorytm oceniający wybór proponowanych leków na daną przypadłość i sortujący je pod względem potencjału na osiągnięcie pozycji pierwszego lub najlepszego w swojej klasie. System rankingu pozwala zmniejszyć czas potrzebny na dokonanie wyboru z 12 tygodni do zaledwie 30 minut.

Dzięki większej wydajności firmy mogą więc analizować większą liczbę potencjalnych leków i wybierać te, które najbardziej odpowiadają im portfelom produktów, ograniczając czas i pieniądze wydawane niepotrzebnie na leki niespełniające kryteriów. To z kolei prowadzi do oszczędności rzędu milionów dolarów, a ponadto pozwala firmom na wprowadzanie na rynki większej liczby leków ratujących życie i zdrowie.

Biorąc pod uwagę jak wiele wskaźników należy rozważyć przy identyfikacji możliwości rozwoju leków w kolejnych fazach prób klinicznych przy opracowywaniu pierwszych lub najlepszych w klasie sposobów leczenia, naukowcy muszą często stawiać czoła szybkiemu tempu ewaluacji obranej ścieżki w zmieniającym się otoczeniu - skomentował Leo Lafferty-Whyte, kierownik opracowywania leków i nauk translacyjnych w firmie Clarivate Analytics. - Aplikacja Target Druggability upraszcza przepływy pracy naszych klientów przez wizualną, więc łatwiejszą w użyciu prezentację coraz bardziej skomplikowanych danych - dodał.

Działanie aplikacji

Aplikacja Target Druggability pozwala użytkownikom na rozpoczęcie wyszukiwania według choroby, celu lub leku, a natychmiastowo wyświetlane wyniki wskazują na liczbę potencjalnych leków skojarzonych z daną jednostką chorobową. Wynikom towarzyszy wizualne przedstawienie danych pod względem typu molekuły i docelowej rodziny. Przydatne oznaczanie kolorami, grupowanie i rozróżnianie pod względem rozmiaru może także zostać wykorzystane do prezentacji metadanych na temat leków docelowych, na przykład najwyższa faza kiedykolwiek osiągnięta przez lek w danej grupie docelowej, aktywne a nieaktywne programy, typ docelowy molekuł, biomarkery, modele zwierzęce i dowody natury genetycznej.

Na podstawie tak przedstawionych danych użytkownicy mogą rozpocząć ocenę ryzyka nowych a potwierdzonych leków i ewaluować wyniki na podstawie własnościowego algorytmu oceniającego, który posiłkuje się danymi na temat leków docelowych.

Na poziomie pojedynczego leku docelowego użytkownicy mogą także zacząć zapoznawać się z dodatkowymi informacjami na temat leków, włączywszy towarzyszące im podsumowania ręcznie archiwizowanych informacji.

Opinie klientów

Biorąc pod uwagę fakt, że 58% leków docelowych w aktywnych badaniach opracowywanych jest przez co najmniej dwie firmy, wybór nowego leku docelowego do badań jest związany z bardzo dużym ryzykiem i jednoczesną koniecznością odróżnienia się od konkurencji i wypracowania niszy już na początku procesu.

Dlatego też firma Clarivate zaangażowała klientów w projektowanie nowego produktu. Zebrane komentarze były bardzo pozytywne.

Z Target Druggability szybko mam do dyspozycji pogląd na cały krajobraz docelowy, włączywszy warunki i konkurencję - skomentował Patrick Sieber, kierownik wyższego szczebla laboratorium badań układu sercowo-naczyniowego oraz zwłóknienia w firmie Actelion.

Target Druggability może wesprzeć naukowców w procesie wyboru leku docelowego na potrzeby rozwoju nowych leków przez zapewnienie odpowiedniego kontekstu koniecznego do podjęcia decyzji - skomentował Dave Deninger, naukowiec wyższego szczebla w firmie Vertex Pharmaceuticals, który także wziął udział w badaniu pilotażowym.

Więcej informacji wraz z możliwością zaaranżowania pokazu demonstracyjnego narzędzia Target Druggability można znaleźć tutaj (http://clarivate.com/drug-research-advisor/).

źródło: Clarivate Analytics
fot. 123rf.com

 

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ