Piątek, 2 grudnia 2016 r.

Imieniny: Pauliny, Piotra KONTRAST

Partner serwisu:

RFID.ON.® w opakowaniu farmaceutycznym

Kategoria: Pakowanie

W ciągu ostatnich 3 lat udział firm farmaceutycznych wśród klientów PPU COMEX uległ podwojeniu, przekraczając w 2011 roku 50 milionów etykiet. Firmy farmaceutyczne należą do grupy najbardziej wymagających klientów zarówno, jeśli chodzi o audytowanie procesu produkcyjnego, jak i o etykietę jako nośnik informacji o produkcie. Rosnące wymagania ze strony przemysłu farmaceutycznego są również jednym z głównych czynników stymulujących ciągłą ewolucję etykiety i opakowania.

Etykieta jako nośnik informacji
     Produkty farmaceutyczne, podobnie jak ich opakowania, podlegają najostrzejszym rygorom kontrolnym. W przypadku opakowań sprawą zasadniczą jest zarówno czytelność, jak i zgodność merytoryczna i kolorystyczna z zarejestrowanym wzorcem opakowania. Obliguje to producenta etykiet do utrzymania najwyższych standardów jakościowych.
    W ciągu ostatnich kilkunastu lat ilość informacji obligatoryjnie dołączanych do produktu farmaceutycznego uległa znacznemu poszerzeniu. Aby spełnić wymagania w zakresie ilości informacji na etykiecie (przy jej ograniczonej powierzchni), wprowadzone zostały etykiety wielowarstwowe typu peel&read oraz booklet. Co więcej, od 2009 roku nazwa produktu leczniczego wyrażana jest również w języku Braille’a, który to napis nanoszony przez nas bezpośrednio na etykietę, booklet czy opakowanie jest zgodny z europejskim standardem Marburg Medium.

Etykieta/opakowanie jako element zabezpieczający przed fałszowaniem produktu
    Wymagania związane z zabezpieczaniem produktów stanowią kolejne poważne wyzwanie dla producentów etykiet oraz opakowań. Wykorzystywanie elementów, które dotychczas właściwe były dla druków wysokozabezpieczonych (banknotów, dokumentów tożsamości, wiz), stanowi nową jakość na rynku druku etykiet farmaceutycznych. Przy powszechnej dostępności zabezpieczeń pierwszego stopnia (farby specjalne, gilosze, hologramy), coraz częściej spotkać się można z wymaganiami związanymi z wyższymi stopniami zabezpieczeń etykiety produktowej w przemyśle farmaceutycznym (farby UV, IR, specjalne efekty holograficzne).

Etykieta i jednostkowe opakowanie farmaceutyczne jako kluczowe elementy identyfikacji produktu i jego monitorowania w łańcuchu logistycznym
    Od początku swojej historii na polskim rynku PPU COMEX aktywnie uczestniczył w rozwoju rynku automatycznej identyfikacji, będąc jednym z prekursorów masowej produkcji kodów kreskowych. W dobie coraz szybszego rozwoju technologii identyfikacji radiowej (RFID) w firmie COMEX opracowana została technologia wytwarzania etykiet i opakowań RFID.ON., polegająca na trwałym zintegrowaniu elementu identyfikacji radiowej z etykietą bądź opakowaniem. Podobnie jak paszporty nowej generacji zawierają chip RFID, pozwalający na elektroniczną identyfikację właściciela, elektroniczna etykieta stanowi klucz do informacji o produkcie, jak numer serii, data produkcji, termin przydatności czy odbiorca końcowy. Elektroniczny sposób zapisu danych stanowi nową jakość na rynku etykiet – będąc najlepszym sposobem zapisu wszystkich informacji na temat produktu (umożliwiając tym samym monitorowanie jednostkowego opakowania w łańcuchu logistycznym) stanowi jednocześnie wyrafinowane, niespotykane do tej pory zabezpieczenie przed fałszerstwem.
    Wyprodukowanie etykiety farmaceutycznej XXI wieku – zawierającej wymaganą ilość informacji przy jednoczesnym uwzględnieniu wielości form przekazu, stanowiącej jednocześnie trwałe i solidne zabezpieczenie produktu przed próbami fałszowania – jest poważnym wyzwaniem dla przemysłu poligraficznego. Nadanie etykiecie produktowej wymiaru identyfikatora elektronicznego jest kolejnym krokiem naprzód.

Autor: dr inż. Marek Czerwiński

Artykuł sponsorowany został opublikowany w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" nr 2/2012

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.