Na radarze kupujących

Kategoria: Raporty i analizy

Bartosz Łuczak
Deloitte

Ważnym czynnikiem kształtującym aktywność w obszarze fuzji i przejęć w Europie w 2012 r. były problemy dotyczące strefy euro. Przynajmniej częściowe opanowanie sytuacji i wzrost poziomu optymizmu pod koniec roku nie pozostały bez wpływu na rynek M&A – ostatni kwartał przyniósł wyraźne ożywienie.

Na radarze kupujących

Dobra koniunktura
Pierwsze miesiące 2013 r. potwierdzają utrzymującą się dobrą koniunkturę M&A w branży. W styczniu miał miejsce na NASDAQ debiut giełdowy spółki biotechnologicznej AbbVie wyodrębnionej z Abbott Laboratories. Mówi się o możliwym joint venture szwajcarskiego Novartisu w obszarze consumer health z niemieckim Bayerem, a nawet o nabyciu przez Novartis tego ostatniego podmiotu.
W 2013 r. na radarze kupujących mogą znajdować się podmioty z rynku weterynaryjnego. We wrześniu zeszłego roku Bayer nabył od Tevy jej amerykański biznes z tego obszaru. Podobnie podmioty wyspecjalizowane w produktach dla kobiet oferują atrakcyjne możliwości dywersyfikacji. Amerykański Watson Pharmaceuticals, który zasłynął największą transakcją w branży, nabyciem obecnego też w Polsce islandzkiego Actavisu, w wyniku którego powstała największa firma generyczna na świecie, w styczniu bieżącego roku powiększył swój stan posiadania o aktywny w obszarze produktów dla kobiet belgijski Uteron Pharma. Inne segmenty generujące stabilne przepływy pieniężne, takie jak produkty spożywcze specjalnego przeznaczenia, także mogą być atrakcyjnymi aktywami dla firm farmaceutycznych w obliczu rosnących nakładów na badania i rozwój w innych obszarach.

Artykuł został opracowany na podstawie publikacji „Deal drivers EMEA. The comprehensive review of mergers and acquisitions in the EMEA region. 2012”.
Dane i wykresy w artykule zostały opracowane w oparciu o ogłoszone transakcje z wyjątkiem tych, które zakończyły się bez zamknięcia, w szczególności w wyniku wycofania się jednej ze stron. Poszczególne transakcje zostały przydzielone do branży i do regionu w oparciu o odpowiednio główny obszar działalności i główną lokalizację spółki przejmowanej.

 

Autor: Bartosz Łuczak, Deloitte

fot.: www.sxc.hu

 

Całość artykułu przeczytają Państwo w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" nr 2/2013

zamów prenumeratę w wersji drukowanej lub elektronicznej

 Jak zamówić prenumeratę czasopisma drukowaną/elektroniczną

 

Tagi: AbbVie, consumer health, Deloitte, farmacja, koniunktura, M&A, produkty dla kobiet, produkty spożywcze specjalnego przeznaczenia, Przemysł Farmaceutyczny, rynek weterynaryjny
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ