Sobota, 3 grudnia 2016 r.

Imieniny: Franciszka, Ksawerego KONTRAST

Partner serwisu:

Mieć Lean we krwi

Kategoria: Efektywność

Patrycja Misterek

W branży automotive przezbrojenie trwa zaledwie kilka minut. W przemyśle farmaceutycznym taki wynik jest totalną abstrakcją. Dlaczego więc w zakładach wytwarzających leki słychać od ludzi z produkcji i utrzymania ruchu: „czerpiemy inspirację z branży motoryzacyjnej”? Jeśli przemysł samochodowy jest takim niedoścignionym wzorem, to czy i na czym sam się wzoruje?

Gliwice, ulica o znamiennej nazwie „Adama Opla”. Laboratorium, Montaż Główny, Wydział Karoserii, Wydział Tłoczni, Lakiernia, Magazyny i parking nowych samochodów… – jak małe miasto. O lokalizację tej najnowocześniejszej fabryki samochodów General Motors w połowie lat 90. rywalizowało prawie 100 miast. Zakład został wybudowany bardzo szybko, bo od chwili symbolicznego wbicia łopaty do uruchomienia minęły 22 miesiące. Produkowano tu m.in.: Astrę Classic, Zafirę, Agilę, Suzuki Wagon R+. Obecnie montowany jest m.in. najnowszy model marki, czyli kabriolet Cascada. Maksymalna zdolność produkcyjna zakładu wynosi 207 tysięcy aut rocznie.
Taka liczba, tylko że na godzinę, to również mniej więcej średnia wydajność standardowej tabletkarki czy niektórych kapsułkarek. Jeśli jednak przyjrzymy się dokładniej branży motoryzacyjnej i farmaceutycznej, dostrzeżemy, że wbrew pozorom łączy je o wiele więcej. I nie chodzi tutaj bynajmniej o walkę z kryzysem gospodarczym, choć Lean Manufacturing nie bez przyczyny określa się jako „szczupłe zarządzanie”.

Inspiracja dla inspiracji
Według Jacka Kudły, kierownika UR w gliwickim Oplu, jest kilka źródeł wzorców utrzymania ruchu. Pierwszy z nich to przemysł lotniczy, który na przestrzeni lat stworzył podstawowe zasady UR. Druga gałąź to oczywiście japoński przemysł motoryzacyjny. Właśnie oni są prekursorami systemów Lean, których elementem jest Total Productive Maintenance (TPM) czy World Class Manufacturing, i stanowią obecnie dla wszystkich punkt odniesienia.

 

Fot.: General Motors Manufacturing Poland Sp. z o.o.

 

Cały artykuł przeczytają Państwo  w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" nr 6/2013

zamów prenumeratę w wersji drukowanej lub elektronicznej

 Jak zamówić prenumeratę czasopisma drukowaną/elektroniczną

artykuły powiązane

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.