Poniedziałek, 5 grudnia 2016 r.

Imieniny: Sabiny, Krystyny KONTRAST

Partner serwisu:

Każdy może być ukarany

Kategoria: Prawo
Wojciech Olszewski

Jak wiadomo prowadzenie reklamy produktów leczniczych obwarowane jest szeregiem ograniczeń. Niektórzy jednak próbują wyciągać wniosek, że przepisy Prawa farmaceutycznego dotyczą tylko firm farmaceutycznych a nie niezależnych od nich osób trzecich. Czy słusznie?

 

O tym, że ograniczenia dotyczące prowadzenia reklamy leków stosują się do wszystkich osób, które taką reklamę prowadzą, przypomina co jakiś czas Główny Inspektor Farmaceutyczny poprzez swoje decyzje. Ostatnia taka decyzja z 19 lutego 2014 r. dotyczyła agencji marketingowej, która stała za emisją krótkiego filmu „Pacjenci Wykluczeni”, która miała miejsce podczas koncertu w Sali Kongresowej w Warszawie. Filmem zainteresował się GIF z uwagi na to, że kilkakrotnie zostały w nim wymienione nazwy leków na receptę, stosowane w leczeniu schorzeń nowotworowych. Firma broniła się twierdzeniem, że jako agencja marketingowa nie podlega kompetencjom Inspekcji Farmaceutycznej. GIF jednak nie podzielił tej argumentacji, twierdząc, że jako organ obowiązany do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących reklamy leków, ma kompetencje do prowadzenia postępowań w stosunku do każdego podmiotu prowadzącego taką reklamę. Taką tezę potwierdził również unijny Trybunał Sprawiedliwości w wyroku C-421/07 Damgaard.

Pamiętać zatem należy, że każdy podmiot publikujący/emitujący jakiekolwiek treści związane z lekami – np. wydawnictwo, portal internetowy, bloger czy nawet teatr jest zobowiązany do przestrzegania przepisów ograniczających prowadzenie reklamy leków. Jest to o tyle ważne, że egzekwowaniem przepisów Prawa farmaceutycznego – poza samą inspekcją farmaceutyczną – zajmują się również organy ścigania, jako że prowadzenie reklamy leków przez podmiot nieuprawniony jest przestępstwem zagrożonym karą grzywny.

 

Wojciech Olszewski
Associate w zespole Prawa Farmaceutycznego i Sporów IP kancelarii Dentons

Fot.: zasoby własne autora

artykuły powiązane

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.