06 sierpnia 2014

Znaczenie prawa ochrony konkurencji dla przemysłu farmaceutycznego

Kategoria: Prawo

Przedsiębiorców z branży farmaceutycznej cechuje, co do zasady, szczególnie wysoka świadomość obowiązujących przepisów prawa. Firm farmaceutycznych nie trzeba przekonywać, że prawo ma znaczenie dla ich codziennego funkcjonowania i nierzadko znają treść interesujących ich regulacji prawnych nie gorzej od reprezentujących ich interesy prawników.

Znaczenie prawa ochrony konkurencji dla przemysłu farmaceutycznego

Niestety ta świadomość i znajomość prawa najczęściej jednak ogranicza się do przepisów stricte branżowych, wprost regulujących działalność na rynku farmaceutycznym. Tymczasem niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa prawnego firmy farmaceutycznej i zgodności jej działań z prawem mają akty prawne, niedotyczące wprost branży. Do nich niewątpliwie należy ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, której przepisy określają, jakie zachowania konkurentów na rynku są niedopuszczalne i jako takie, podlegają surowym karom.

Wiele praktyk rynkowych, powszechnych w branży farmaceutycznej, wymaga oceny z punktu widzenia zgodności z prawem o ochronie konkurencji. Ogólne warunki dystrybucji produktów leczniczych, sprzedaż bezpośrednia (lub quasi-bezpośrednia) leków, sprzedaż leków po mocno obniżonych cenach (np. do szpitali), czy wreszcie porozumienia pomiędzy konkurencyjnymi firmami mogą potencjalnie budzić zastrzeżenia i ryzyko zarzutu naruszania konkurencji. Prawo o ochronie konkurencji ma także zastosowanie do przetargów publicznych, na przykład ogłaszanych na dostawy leków do szpitali, a reklamy produktów leczniczych kierowane do publicznej wiadomości mogą podlegać ocenie jako potencjalnie naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

W związku z tym, biorąc pod uwagę znaczenie prawa ochrony konkurencji dla branży farmaceutycznej, niezmiernie dziwi mnie fakt, że zupełnie bez echa w prasie branżowej przeszła niedawno uchwalona nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która od przyszłego roku wejdzie w życie. Ustawa nowelizująca, obok wielu innych, istotnych zmian w prawie ochrony konkurencji, wprowadza odpowiedzialność finansową osób zarządzających przedsiębiorstwem za umyślne doprowadzenie swoim działaniem lub zaniechaniem do naruszenia przez to przedsiębiorstwo zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję. Odpowiedzialność finansowa osób zarządzających przedsiębiorstwem ukaranym za naruszenie tego zakazu będzie mogła sięgnąć nawet kwoty 2 000 000 złotych.

Nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, wprowadzająca tak drakońskie kary dla osób fizycznych, jest już faktem – prezydent podpisał ustawę nowelizującą, która następnie, w dniu 17 lipca b.r., została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Zgodnie z jej przepisami, nowelizacja wejdzie w życie 6 miesięcy po dniu publikacji, a więc w styczniu przyszłego roku. Jest więc dość czasu na przygotowanie się na wejście nowych przepisów w życie; póki co jednak, mało kto jeszcze o nich słyszał…

 

Autor: Katarzyna Czyżewska, adwokat
Czyżewscy kancelaria adwokacka
Fot.: Czyżewscy kancelaria adwokacka

 


Tagi: nowelizacja;Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów;zakaz zawierania porozumień ograniczających konkurencję
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ