Piątek, 2 grudnia 2016 r.

Imieniny: Pauliny, Piotra KONTRAST

Partner serwisu:

Na wozie choć pod wozem

Piotr Kula, PharmaExpert | 13.01.2015

W 2012 roku rynek farmaceutyczny odnotował spadek, aby w zeszłym roku pobić rekord sprzedaży z 2011 roku. Pozytywne zmiany nie zawsze jednak wiążą się z poprawą rentowności graczy rynkowych.

Rok 2014 był czasem stabilizacji po wprowadzeniu w styczniu 2012 roku nowej ustawy refundacyjnej. Prognozowana wartość rynku farmaceutycznego (rynek apteczny, w cenach detalicznych sprzedaży do pacjenta) wyniesie ok. 28,6 mld zł, czyli o 2,9% więcej niż w roku ubiegłym. Czy oznacza to, że po zapaści rynek wkroczył na ścieżkę wzrostu?

Taki wniosek jest uzasadniony, choć trzeba wziąć pod uwagę, że 2 lata temu wartość sprzedaży w porównaniu do roku 2011 spadła o 5,7%, a zatem wzrosty w latach 2013 i 2014 są liczone od niższej niż kiedyś „bazy”. Mimo to prognozowany wynik dla 2014 roku jest o 2% lepszy od wyniku rekordowego dotychczas roku 2011. Dynamikę wzrostu rynku w kluczowych segmentach obrazuje tabela 1.

Wartość sprzedaży leków

Analiza sprzedaży w poszczególnych segmentach obrazuje rozmiary wzrostu wartości sprzedaży w określonych latach. Największe wzrosty odnotowano w segmencie sprzedaży odręcznej, czyli leków OTC, suplementów diety i innych produktów bez recepty. Z kolei najsłabszą dynamiką (porównując lata 2014 i 2013) charakteryzuje się segment leków pełnopłatnych. Struktura sprzedaży leków w roku 2014 przedstawiona jest na rysunku 1 (dane za pierwsze 8 miesięcy,
wg klasyfikacji ATC 1, wartość sprzedaży do pacjenta). Pozostaje ona niemal taka sama od lat. Dominują w niej kategorie: układ pokarmowy i metabolizm, układ sercowo-naczyniowy, OUN oraz układ oddechowy.

Najczęściej sprzedające się kategorie produktów bez recepty w roku 2014 (dane za pierwsze 8 miesięcy, wg klasyfikacji OTC PharmaExpert, wartość sprzedaży do pacjenta/konsumenta) obrazuje rysunek 2. Najczęściej
kupujemy leki przeciw przeziębieniom, a następnie dermokosmetyki, które są najszybciej rosnącą wartościowo kategorią w ostatnich latach.

Udział sprzedaży w obrocie aptecznym

W inny nieco sposób dynamikę zmian rynkowych obrazuje analiza udziału leków refundowanych i sprzedaży odręcznej w obrocie aptecznym. Od stycznia 2012 roku sprzedaż odręczna stanowiła większą część obrotu aptek niż leki refundowane. Jest to spowodowane zarówno spadkiem konsumpcji i cen leków refundowanych oraz wzrostem cen produktów sprzedawanych bez recepty. Trend przewagi wartości sprzedaży produktów OTC nad lekami refundowanymi wydaje się być trwały. Szczegółowe wyniki znajdują się na rysunku 3.

Cały artykuł można przeczytać w numerze 6/2014 "Przemysłu Farmaceutycznego"

Fot.: www.photogenica.pl

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.