Niedziela, 4 grudnia 2016 r.

Imieniny: Barbary, Jana KONTRAST

Partner serwisu:

(Nie)opłacalne innowacje

Bartosz Łuczak

Według Deloitte w ciągu ostatnich czterech lat nastąpił istotny spadek stopy zwrotu z nakładów na badania i rozwój – z 10,5% do 4,8%. Czy inwestycje w innowacje w ogóle się opłacają?

W ubiegłym roku firma doradcza Deloitte już po raz trzeci przeprowadziła badanie dotyczące zwrotów uzyskiwanych przez spółki farmaceutyczne z nakładów na działalność badawczo-rozwojową (R&D). Analiza objęła 12 notowanych podmiotów, które w roku 2008/2009 przeznaczyły najwięcej środków na R&D. Były to: Amgen, AstraZeneca, Bristol Myers-Squibb, Eli Lilly, GSK, Johnson&Johnson, Merck & Co, Novartis, Pfizer, Roche, Sanofi oraz Takeda.

Kierunki działań

Badane spółki z powodzeniem komercjalizują swoje portfele, ale mają problem z osiągnięciem podobnie dobrych wyników dla innych aktywności wpływających na stopy zwrotu, w szczególności ograniczania kosztów R&D i szybkości odświeżania portfeli. Powinno to być obecnie ich priorytetem, gdyż warunki rynkowe obfitują w wyzwania dla firm farmaceutycznych. Płatnicy wywierają presję na ceny, a atrakcyjne poziomy refundacji są zarezerwowane dla naprawdę innowacyjnych leków, które dają istotnie lepsze wyniki od istniejących terapii. Dążenie do uzyskiwania takich rezultatów badań klinicznych może utrudniać działania na rzecz poprawy stóp zwrotu z R&D.

Szczególną uwagę podczas przeciwdziałania spadającym IRR dla nakładów na badania i rozwój warto poświęcić zastosowaniu narzędzi analitycznych, które nie były do tej pory wystarczająco skutecznie wykorzystywane przez firmy farmaceutyczne. Właściwie dobrane i dogłębnie przeanalizowane dane mogą skrócić czas potrzebny do odkrycia nowych leków, pomóc w generowaniu hipotez leczniczych i zmaksymalizować wartość istniejących substancji przez sugerowanie ich alternatywnych zastosowań. Dane analityczne mogą ułatwić identyfikację niezaspokojonych potrzeb w systemie ochrony zdrowia, co może zwiększyć szanse na umieszczenie leku na liście refundacyjnej. Warto byłoby, żeby cała branża podjęła się wypracowania dobrych praktyk na dwie główne bolączki – wątpliwości co do możliwości użycia danych pacjentów i konieczność ochrony ich prywatności.

 

Cały artykuł można przeczytać w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" 1/2014
Fot.: www.photogenica.pl

Na skróty

© 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. BMP'      O nas   Reklama   Newsletter   Polityka prywatności   Kontakt

Realizacja: Marcom Interactive
Newsletter BMP

Najważniejsze informacje ukazujące się w naszym portalu mogą otrzymać Państwo na skrzynkę e-mail za pomocą naszego bezpłatnego newslettera. Aby go zamówić prosimy wpisać swój adres e-mail w poniższym polu. Zapraszamy!

Polityka prywatności
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.