Partner serwisu
18 marca 2019

Organizacja laboratorium mikrobiologicznego firmy farmaceutycznej cz. 2 Personel

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Nowoczesne laboratorium wyposażone w wysokiej jakości sprzęt to bardzo istotny element organizacji laboratorium mikrobiologicznego, jednak jego największym atutem powinien być wykwalifikowany personel z odpowiednim doświadczeniem w zakresie badań mikrobiologicznych.
 

Organizacja laboratorium mikrobiologicznego firmy farmaceutycznej  cz. 2 Personel

Mikrobiolog w firmie farmaceutycznej to członek zespołu kontroli jakości. Rolą mikrobiologa jest przede wszystkim kontrola czystości mikrobiologicznej produktów przed zwolnieniem do obrotu. Ponadto badania czystości mikrobiologicznej materiałów wyjściowych oraz materiałów opakowaniowych przed dopuszczeniem ich do produkcji. Następnie kontrola środowiska wytwarzania oraz wody. Niezmiernie ważnym aspektem pracy mikrobiologa w przemyśle farmaceutycznym są: prowadzenie procesów walidacji i wdrażania nowych metod mikrobiologicznych w pracowni; badanie środków konserwujących; uzupełnianie i dbanie o dokumentację laboratoryjną; opracowywanie instrukcji, procedur oraz raportów z badań; nadzorowanie aparatury laboratoryjnej podłoży mikrobiologicznych oraz szczepów wzorcowych oraz zarządzanie odchyleniami w obszarze laboratorium.

Badania mikrobiologiczne zgodnie ze wszystkimi wytycznymi winny być wykonywane i nadzorowane przez personel posiadający wyższe wykształcenie w dziedzinie mikrobiologii lub równoważne oraz odpowiednie doświadczenie zawodowe. Wymagania te zawarte są w normie PN-EN ISO/IEC17025:2005 oraz dokumencie EA4/10 opracowanym na potrzeby laboratoriów mikrobiologicznych. Oczywistym wydaje się być, że zespół laboratorium powinien być tak skonstruowany, aby mógł wykonywać wszystkie nałożone na niego zadania, a co za tym idzie – powinna być zatrudniona wystarczająca ilość pracowników [6, 7].

Skoro podstawą sprawnego funkcjonowania laboratorium mikrobiologicznego jest dobór odpowiedniej kadry pracowniczej, kierownictwo laboratorium powinno sformułować cele dotyczące wykształcenia, szkolenia i umiejętności personelu laboratorium. Zatrudnione osoby powinny mieć szeroką wiedzę i wystarczające doświadczenie w zakresie metod analiz. Niezmiernie ważne są również: precyzja wykonywanych czynności oraz umiejętność analizowania otrzymywanych wyników [6]. Wszystko to przekłada się na wysoki standard badań i produkcji farmaceutycznej w firmie.

Obszary kompetencji Jasna strategia organizacyjna jest ważna nie tylko dla harmonii w laboratorium, zapobiega również marnowaniu pieniędzy z nieefektywnych zleceń lub nieodpowiednio prowadzonej gospodarki zakupowej. Istnieje kilka dobrych opcji, jeśli chodzi o organizację laboratoriów [2, 9].

Jednym ze sposobów organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym jest wyodrębnienie obszarów oraz przydzielenie każdemu członkowi zespołu oddzielnych zadań [9].

Aby stworzyć własny system organizacyjny, warto w pierwszej kolejności wypisać wszystkie zadania i podejmowane aktywności. Kolejnym etapem będzie stworzenie głównych pionów i przyporządkowanie do nich tych aktywności.

Więcej przeczytasz w wydaniu 1/2019 "Przemysłu Farmaceutycznego"

fot. 123RF.com/zdjęcie ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ