BCC: Konieczny jest bardziej skuteczny nadzór nad reklamą leków i suplementów diety
Rzetelna, czytelna i zrozumiała, zgodna z obowiązującymi unijnymi przepisami, a na gruncie prawa polskiego zgodna z konkretnymi regulacjami ustaw – taka powinna być reklama suplementów diety według eksperta BCC.
Problem reklamy w tym obszarze jest uregulowany w licznych aktach prawnych, zarówno unijnych jak i krajowych. Zmiany regulacji prawnych w tym zakresie wydają się konieczne – istnieje potrzeba ich uszczegółowienia i dostosowania do dzisiejszych potrzeb oraz zapewnienia wysokiego poziomu ochrony pacjenta i konsumenta.
Minister Zdrowia zarządzeniem z 2 czerwca 2016 r. powołał Zespół do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych.
Zadaniem zespołu jest opracowanie projektu założeń do zmian aktów prawnych dotyczących reklamy leków, suplementów diety, innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych, a także innych produktów, które są prezentowane jako posiadające ich właściwości. Pracami zespołu pokieruje wiceminister zdrowia – Krzysztof Łanda. W skład zespołu wchodzą także przedstawiciele: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Rejestracji Leków, GIF i GIS oraz samorządu aptekarskiego, lekarskiego i pielęgniarskiego. BCC zadeklarował udział swoich ekspertów w pracach powołanego przez ministra zdrowia zespołu.
Zdaniem BCC:
- Dobrze, że resort zdrowia podjął temat uporządkowania regulacji prawnych dotyczących tak ważnego obszaru polityki lekowej państwa.
- Zespól powinien określić zakres zmian w dotychczas obowiązujących regulacjach prawnych dotyczących reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych.
- Leki, choć stanowią przedmiot powszechnie dokonywanych transakcji handlowych, nie powinny być w przekazie reklamy traktowane jako zwykły towar handlowy.
- Opowiadamy się za rozsądnym kontrolowaniem treści i formy reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych.
- W przypadku ograniczenia dotychczasowego zakresu i form reklamy, konieczne jest precyzyjne określenie skutków ekonomicznych zarówno dla rynku mediów, producentów farmaceutyków, jak również budżetu państwa.
- Potrzebne jest monitorowanie takich reklam, zarówno przez Ministerstwo Zdrowia, GIS, GIF, UOKiK oraz samorząd lekarski i aptekarski.
- Wszelkie prawne ograniczenia powinny nastąpić po przeprowadzeniu solidnych badań rynku.
- Należy wypracować skuteczne narzędzia weryfikacji zgodności treści reklam z obowiązującym prawem krajowym i unijnym.
- Każdy zakaz reklamy, bez względu na jej zakres, ogranicza swobodę przedsiębiorczości i konkurencji – niekorzystnie wpływa na rynek pracy, ogranicza dostęp obywateli do rzetelnej informacji handlowej, a także uderza finansowo w rynek reklamy i mediów.
- Podstawowy problem reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych, leży w jakości medialnego przekazu reklamowego i nie przestrzeganiu Kodeksu Etyki Mediów.
- Potrzebna jest dogłębna dyskusja na temat reklamy nie tylko leków, suplementów diety i wyrobów medycznych.
- Przedsiębiorcy, obecni na rynku aptecznym od lat, wskazują na te problemy przez pryzmat obowiązującego zakazu reklamy aptek. Oczekujemy, że będzie on również przedmiotem zainteresowania powołanego zespołu. W Trybunale Konstytucyjnym czeka na rozpoznanie skarga konstytucyjna o zbadanie zgodności z ustawą zasadniczą art. 94a prawa farmaceutycznego (SK 32/15), który w 2012 r. wprowadził całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych. Do sprawy odniósł się również Prokurator Generalny i uznał słusznie, że taka regulacja narusza wolność działalności gospodarczej.
Jeśli chodzi o reklamę suplementów diety, zdaniem BCC powinna ona być:
- Rzetelna. Reklama kierowana do profesjonalistów, jak i ogólnie dostępna w mediach, musi zawierać informacje rzetelne i oparte o dowody naukowe, które nie mogą wprowadzać w błąd konsumentów.
- Czytelna i zrozumiała. Nie może i nie powinna ona sugerować pacjentowi/konsumentowi, że suplement diety jest lekiem. Konieczna jest również skuteczna kampania edukacyjna na temat suplementów diety skierowana do konsumentów.
- Zgodna z obowiązującymi unijnymi przepisami:
- rozporządzenie 1924/2006/WE w sprawie przekazywania oświadczeń żywieniowych i z drowotnych dotyczących żywności,
- rozporządzeniem 1169/2011/WE w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
4. Na gruncie prawa polskiego zgodna z regulacjami ustaw:
- z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne,
- z 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty,
- z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Źródło: BCC
Więcej BCC
Fot. 123rf.com