Rumuński rynek suplementów diety. Powrót na ścieżkę wzrostu w latach 2010-2012
Rynek suplementów diety w Rumunii, po latach szybkiego wzrostu ponad 20%, wzrósł tylko o 1% w 2009 r., wynika z szacunków firmy badawczej PMR. Pomimo tego prognoza PMR na bieżący rok wynosi 10% – do wartości powyżej 100 mln € – biorąc pod uwagę sprzedaż w aptekach i sklepach specjalistycznych. W kolejnych latach na rozwój rynku będą wpływać takie czynniki, jak: zmieniający się styl życia Rumunów, spodziewana poprawa sytuacji ekonomicznej kraju oraz małe nasycenie rynku.

Rynek napędzany zmianą stylów życia
Zmiany w stylu życia Rumunów powodują, że produkty wspomagające zdrowie mają coraz większy udział w rynku. Jednakże w 2009 r., głównie na skutek światowego kryzysu ekonomicznego, wzrost sprzedaży suplementów diety znacząco wyhamował i wyniósł tylko 1% pod względem wartości, wynika z najnowszego raportu firmy PMR “The dietary supplement market in Romania 2010. Development forecasts for 2010-2013”. Zanotowany w zeszłym roku wzrost był znacząco niższy niż spodziewali się wcześniej rynkowi gracze. W dużym stopniu odbiegał on również od dynamiki notowanej w poprzednich latach – pomiędzy rokiem 2004 a 2007 rynek rósł bowiem o 20- 30% rocznie. W sumie sprzedaż w głównych kanałach dystrybucji, czyli w aptekach i sklepach specjalistycznych, przekroczyła w 2009 r. wartość 90 mln € w cenach detalicznych. Dodając do tego sprzedaż w takich kanałach jak: internet i supermarkety, sprzedaż wyniosła około 100 mln €.
Na arenie międzynarodowej sprzedaż suplementów ma tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że i Rumunia będzie podążała za tym trendem. Średnio konsumpcja suplementów diety wynosi 4,7 € per capita, podczas gdy w krajach takich, jak: Francja lub Niemcy jest to 20-25 €. To pokazuje, że analizowany segment wciąż ma duży potencjał wzrostu. Dodatkowym czynnikiem wzrostu wartości rynku było również w ostatnich latach podwyższanie cen suplementów diety, wynika z wypowiedzi przedstawicieli firm ankietowanych przez PMR.
![]() |
Rynek suplementów diety w Rumunii będzie rósł w latach 2010-2012 w tempie 10-16% rocznie, wynika z prognoz sporządzonych przez PMR. W 2013 r. powróci na ścieżkę bardzo dynamicznego wzrostu – sprzedaż we wspomnianym okresie ma wzrosnąć aż o 30%. Oznacza to, że za 3 lata konsumpcja suplementów diety może wynieść około 8 € per capita.
Ponieważ światowy kryzys finansowy najbardziej negatywnie wpłynął na słabszych, mniejszych graczy, niewątpliwie w najbliższym czasie dojdzie również do nasilenia procesów konsolidacyjnych. Więksi gracze raczej utrzymają swoje udziały, przynajmniej w najbliższym okresie.
Różnorodność produktów przyczyną pozytywnej oceny rynku
Wyniki badania przeprowadzonego przez dział badawczy PMR – PMR Research – wśród graczy na rynku wskazują, że ponad połowa firm (57%) ocenia pozytywnie aktualną sytuację na rumuńskim rynku suplementów diety. Prawie 20% uważa z kolei, że sytuacja jest zła lub bardzo zła. Jedna czwarta firm jest zdania, że obecna sytuacja nie jest ani dobra, ani zła.
![]() |
Jako najczęstszy powód pozytywnej oceny sytuacji rynkowej respondenci podają dużą różnorodność produktów na rynku rumuńskim (około jednej trzeciej wskazań). Jeden na pięciu respondentów wspomina o dobrej sprzedaży tego rodzaju produktów, a jeden na dziewięciu – wzrost świadomości odnośnie działania i znaczenia suplementów diety oraz ich pozytywny odbiór w społeczeństwie (dodatkowo, respondenci wskazują, że są one modne).
Utrata udziału w rynku OTC w 2009 r.
Według szacunków PMR cały rynek produktów OTC w regionie Europy Środkowo-Wschodniej1 wzrósł w 2009 r. o około 8% do 10 mld euro. Co więcej, pomimo kryzysu, był on wciąż napędzany sprzedażą suplementów diety w wielu krajach. Na skutek słabszego wzrostu produktów OTC w Rumunii, gdzie wpływ kryzysu był widoczny w sprzedaży tych pełnopłatnych produktów, udział tego kraju w rynku OTC spadł w stosunku do 2008 r., kiedy to wynosił 4,4%.
Przypisy
1. Rosja, Polska, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia i Chorwacja. Wartość rynku obejmuje leki i suplementy diety.
Autor: Monika Stefańczyk, Head Pharmaceutical Market Analyst, PMR Publications
Artykuł został opublikowany w magazynie "Przemysł Farmaceutyczny" nr 4/2010
Fot.: www.sxc.hu