Media bez papierosa? Apel Fundacji Aflofarm
Fundacja Aflofarm, w ramach prowadzonej akcji Nie Spal się na Starcie, opracowała list otwarty skierowany do wszystkich mediów w Polsce. Celem listu jest zwrócenie uwagi na problem lokowania papierosów w przekazach medialnych. Zdaniem ekspertów Fundacji ma to duży wpływ na wybory młodzieży. Statystyki są alarmujące - każdego dnia w Polsce 500 nastolatków zaczyna palić, a rocznie to 180 tys. nowych ofiar nałogu.
Zaobserwowaliśmy ostatnio niepokojąco wysoką liczbę publikacji, w których wciąż pokazuje się bohaterów palących papierosy. Co gorsze - w tego typu przekazach papieros najczęściej pojawia się w kontekście, który często zamiast zniechęcać - zachęca młodych ludzi do spróbowania tytoniu, czytamy w liście, podpisanym przez Tomasza Furmana, Prezes Zarządu Fundacji Aflofarm.
List został wysłany do szefów wszystkich największych wydawnictw i redakcji w Polsce. Fundacja Aflofarm zwraca uwagę na fakt, że większość twórców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo podprogowy przekaz wpływa na młodzież:
Pokazywanie wizerunku osób palących w mediach jest tak bardzo powszechną praktyką, że wydaje się zupełnie naturalne. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że w ten sposób można podświadomie wpłynąć na młodych ludzi i zachęcić ich do sięgnięcia po papierosa. Dlatego apelujemy o zwrócenie uwagi na ten problem, napisano w liście.
Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia, około 9 milionów Polaków nałogowo pali papierosy. Jak wynika z raportu WHO, blisko połowa polskich nastolatków w wieku 13-15 lat ma już za sobą próby palenia.
Nie spal się na Starcie
Kampania Nie Spal się na Starcie promuje zdrowy tryb życia bez uzależnienia od papierosów, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na rozwój, zdrowie i życie młodych ludzi.
Ogólnopolska akcja realizowana jest za pomocą spotów telewizyjnych i radiowych, filmu edukacyjnego skierowanego do młodych widzów, strony internetowej oraz mediów społecznościowych m.in. Facebooka. Fundacja przygotowała także spot promocyjny kampanii, emitowany w telewizji w styczniu i lutym br. Patronat honorowy nad kampanią objął Minister Edukacji Narodowej, Instytut Zdrowia Narodowego Centrum Zdrowia Publicznego i Higieny, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Pełna treść listu jest dostępna TUTAJ.
Komentarze