Partner serwisu
26 września 2019

Kampania „Po pierwsze farmaceuta” – czas na podsumowanie

Kategoria: Aktualności

Ponad 16 milionów osób obejrzało spot kampanii edukacyjnej „Po pierwsze farmaceuta” zainicjowanej przez Naczelną Izbę Aptekarską i Fundację Aflofarm. Podsumowanie trwającej 6 miesięcy kampanii promującej zawód farmaceuty odbyło się 26 września 2019 r. w warszawskim Teatrze Syrena podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Kampania „Po pierwsze farmaceuta” – czas na podsumowanie

Badania wizerunkowe

Punktem wyjścia kończącej się właśnie kampanii edukacyjnej były badania wizerunkowe przeprowadzone przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej.

To pierwsze w historii zawodu farmaceuty tak kompleksowe badania. Wzięło w nim udział 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Chcieliśmy sprawdzić jak obie grupy postrzegają zawód farmaceuty i jak wygląda relacja na linii magister farmacji – pacjent. Szczegółowe wyniki badań wraz z analizą opublikowane zostały w raporcie „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019”, który stał się podstawą do zorganizowania kampanii - mówi Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.

Raport dystrybuowany był do aptek, otrzymali go również wszyscy parlamentarzyści w Polsce. Badania potwierdzają, że Polacy ufają farmaceutom, ale nie wiedzą, czego mogą od nich oczekiwać – ich pracę kojarzą przede wszystkim ze sprzedażą leków. Tylko 10 procent Polaków chodzi do apteki po poradę, a wiedzę na temat leków czerpiemy z Internetu.

Badania pokazały, że ponad 90% Polaków ufa farmaceutom, a to oznacza, że farmaceuta to zawód zaufania publicznego nie tylko z nazwy- mówi prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

Działania na dużą skalę

Kampania edukacyjna „Po pierwsze farmaceuta”, pod honorowym patronatem Ministra Zdrowia prowadzona wspólnie przez Naczelną Izbę Aptekarską i Fundację Aflofarm, miała za zadanie wzmocnić wizerunek zawodu farmaceuty w Polsce.  W ramach kampanii nakręcono spot wizerunkowy promujący zawód farmaceuty. Zagrała w nim prawdziwa farmaceutka wyłoniona na castingu zorganizowanym przez Naczelną Izbę Aptekarską. Dzięki współpracy z grupą TVN obejrzało go ponad 16 milionów osób.

Chcieliśmy pokazać Polakom, że farmaceuta to nie sprzedawca, lecz ekspert w dziedzinie farmakologii i zdrowia. Każdy magister farmacji to dobrze wykształcony specjalista, który posiada szeroką wiedzę z zakresu farmakologii i potrafi doradzić w wielu dolegliwościach zdrowotnych, a w razie potrzeby – zalecić wizytę u lekarza. Tymczasem, jak pokazały badania, Polacy wiedzę na temat leków czerpią przede wszystkim z Internetu. I to w sytuacji, w której na wyciągnięcie ręki mają najlepszego specjalistę w tej dziedzinie - komentuje Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.

Decyzja Ministra Zdrowia o objęciu tej kampanii honorowym patronatem jest wyrazem ogromnego zaufania.  Wielu polskich pacjentów dowiedziało się, czego może oczekiwać od farmaceutów, w czym mogą być im pomocni i jak wiele dobrego, dzięki umiejętnościom i gruntownemu wykształceniu, mogą wnieść do systemu ochrony zdrowia w Polsce- mówi prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

Wizerunek a edukacja

Oprócz głównego spotu wizerunkowego powstały również animowane filmy edukacyjne, które przybliżały Polakom pracę farmaceutów.

Z filmu „Co farmaceuta może zrobić dla Ciebie” Polacy dowiedzieli się w czym może im pomóc magister farmacji. Sprawdzenie interakcji między lekami, pierwsza pomoc w drobnych dolegliwościach lub w przeziębieniu i grypie, doradztwo w zakresie tańszego odpowiednika leku, właściwego przechowywania leków oraz pomoc w wyborze leków do wakacyjnej apteczki to tylko niektóre z najważniejszych aspektów pracy farmaceuty, o których z reguły nie wiedzą pacjenci odwiedzający aptekę.

Film „Edukacja farmaceuty” pokazywał trudną, ponad 5-letnią ścieżkę edukacyjną, jaką musi przejść każdy farmaceuta. Obszerne zajęcia i egzaminy z zakresu chemii, biologii, anatomii czy fizjologii zapewniają rzetelną, specjalistyczną wiedzę, którą farmaceuci wykorzystują podczas codziennej pracy oraz czyni ich najlepszym specjalistą z zakresu farmakoterapii.

Niewidzialnych bohaterów, którzy dbają o dostarczenie pacjentowi w szpitalu bezpiecznego i skutecznego leku poznaliśmy dzięki filmowi „Farmaceuta szpitalny”. Nie każdy bowiem wie, że zanim lek trafi do pacjenta, farmaceuta musi wykonać wiele czynności – zaczynając od zakupu leków gotowych w hurtowniach farmaceutycznych, poprzez sprawdzenie ich autentyczności, kończąc na przygotowaniu leku na potrzeby konkretnego pacjenta.

Ostatni spot poruszył temat wprowadzenia w Polsce „Opieki farmaceutycznej”. Film pokazywał jaką rolę może odgrywać farmaceuta w polskim systemie opieki zdrowotnej, o ile rozwiązanie to zostanie wprowadzone w naszym kraju w sposób systemowy.

Bezpośrednio dla pacjentów

Dzięki patronatom medialnym, których udzielili farmacja.net, naTemat, Poradnik Zdrowie, a przede wszystkim Grupa TVN akcja objęła swym zasięgiem szerokie grono odbiorców pozwalając na dotarcie przede wszystkim do pacjentów poszukujących porad zdrowotnych. Według danych AGB Nielsen w samej tylko telewizji spot główny zobaczyło ponad 16 milionów Polaków.

Na potrzeby akcji stworzono również ulotki edukacyjne „Czy wiesz, co farmaceuta może zrobić dla Ciebie?”, które w prosty i przystępny sposób wyjaśniają na jaką pomóc farmaceuty możemy liczyć podczas codziennych wizyt w aptece. Ulotki dystrybuowane były do aptek, tak aby farmaceuci sami mogli rozdawać je odwiedzającym pacjentom. Apteki miały również możliwość indywidualnego zamówienia materiałów kampanijnych (ulotki i raporty).

Pełną wersję raportu: „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019” znaleźć można na stronie internetowej kampanii: popierwszefarmaceuta.pl.

Farmaceuta w systemie ochrony zdrowia – zbędny koszt, czy opłacalna inwestycja?

Podsumowaniem i jednocześnie zakończeniem trwającej 6 miesięcy akcji była debata o przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce „Farmaceuta w systemie ochrony zdrowia – zbędny koszt, czy opłacalna inwestycja?”, która odbyła się 26 września w warszawskim Teatrze Syrena podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.

Zgromadzeni paneliści, wśród których znaleźli się: prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, Michał Byliniak /Prezydent Grupy Farmaceutycznej Unii Europejskiej oraz wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, Maciej Miłkowski/Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Urszula Jaworska/Członek Zarządu Polskiej Unii Organizacji Pacjentów „Obywatele dla Zdrowia” oraz prof. dr hab. Jacek Sapa /Dziekan Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, debatowali na tematy podjęte w kampanii.

Farmaceuci to profesjonalny, wykwalifikowany personel, który dziennie udziela 2 mln porad. Pacjenci każdego dnia mogą skorzystać z profesjonalnych usług blisko 27 tys. aptekarzy pracujących w ok. 14 tys. aptek – czas, aby kompetencje farmaceuty były należycie wykorzystywane- dodaje prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.

Apteki to najłatwiej dostępny element systemu ochrony zdrowia bez konieczności wcześniejszego umawiania terminu wizyty. Chcielibyśmy, aby były pierwszym miejscem, do którego pacjenci udają się po poradę - podsumowuje prezes zarządu Fundacji Aflofarm, Tomasz Furman.

źródło: informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ