Bartłomiej Rodawski: Klienci, czyli potencjalni pacjenci, są dzisiaj znacznie bardziej świadomi
Profilaktyka czy leczenie?
Strategia rozwoju powinna być nadrzędnym planem realizacji wizji i misji firmy. W największym skrócie powinna odpowiadać na pytania: na jakich rynkach firma chce działać? jak szybko chce się rozwijać? jak będzie realizować swoje cele?
Analiza wizji i misji firm farmaceutycznych pokazuje, że w zdecydowanej większości producenci farmaceutyków chcą dostarczać leki, a zatem zajmować się głównie rozwojem substancji chemicznych służących do leczenia chorób. Firmy farmaceutyczne sięgają jednak coraz częściej także po suplementy diety, które służą zapobieganiu chorobom, włączając je do swojego portfolio. Czy jest to wystarczająca odpowiedź na zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu społecznym, kulturowym i demograficznym?
Dzisiaj klienci (potencjalni pacjenci) są znacznie bardziej świadomi – decydują się na prewencję, podążając w kierunku zdrowego trybu życia (aktywność fizyczna, dieta), samoleczenia (internet stanowi ogromne źródło wiedzy, choć często
trudnej do zweryfikowania) czy też medycyny naturalnej. Znaczna część społeczeństwa zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiednia diagnoza pierwszych symptomów niekorzystnych zmian w organizmie. Czy te społeczne i kulturowe tendencje mogą być szansą dostrzegalną przez firmy farmaceutyczne na rozwój w innych obszarach niż dostarczanie leków? Czy stanowią one zagrożenie, czy też mogą być ignorowane, bo ich wpływ na sektor producentów farmaceutyków jest niewielki?
Fot.: BMP