Partner serwisu
22 lutego 2016

Zdrowie w tzw. Planie Morawieckiego - szanse dla farmacji

Kategoria: Prawo

„Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” na kolejne 25 lat przedstawiony przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego jest ostrożnie optymistyczny również dla firm sektora medycznego  i farmaceutycznego. Stawia celne diagnozy i prezentuje trafne pomysły. Jednakże firmy członkowskie BCC tej branży oczekują od rządu konkretnych rozwiązań oraz zapewnienie spójnych i stabilnych warunków dla rozwoju polskiego przemysłu farmaceutycznego oraz branży wyrobów medycznych.  

Zdrowie w tzw. Planie Morawieckiego - szanse dla farmacji

W „Planie” jest zapisanych kilka dobrze brzmiących haseł. Takich jak „uwolnienie własnego potencjału dla odpowiedzialnego rozwoju Polski i podniesienie jakości życia Polaków". Główne założenia „Planu” oparto na pięciu filarach: reindustrializacji, kapitale do rozwoju, ekspansji zagranicznej, rozwoju społecznym i regionalnym oraz rozwoju innowacyjności firm. Są one adresowane także do przedsiębiorców z obszaru zdrowia przykładowo wymienionych w „Planie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Szczególnie do branży farmaceutycznej prowadzącej aktywność biznesową w Polsce.

„Plan Morawieckiego” dotyczący obszaru zdrowia 

PLUSY

1. Istnieje szansa, by branża farmaceutyczna była postrzegana jako ważna gałąź polskiego przemysłu i jedno z kół zamachowych gospodarki, mającej znaczący wkład w rozwój kapitału ludzkiego i rynek pracy. W zadaniach realizacyjnych przedsiębiorcy oczekują przyjęcia rządowego programu rozwoju krajowego przemysłu farmaceutycznego.

2. Największe oczekiwania wiążą się z innowacyjnością. Polskie firmy farmaceutyczne są coraz bardziej innowacyjne. Stanowią jedną z głównych branż innowacyjnych w polskiej gospodarce. Ale wciąż głównym problemem pozostaje pozyskiwanie środków na badanie i rozwój. 

3. Większe nakłady na innowacje także w sektorze farmaceutycznym. Centrum Rozwoju Biotechnologii im. Kazimierza Funka stanowić będzie poważne zaplecze wsparcia firm branży farmaceutycznej, umożliwiających im wejście na rynek globalny. Szczególnie  w obszarze leków biopodobnych. Ten projekt to wielka szansa dla polskiego przemysłu farmaceutycznego. Ma zasięg ogólnopolski i będzie realizowany z udziałem medycznych ugrupowań branżowych m.in. Polskiej Platformy Technologicznej Innowacyjnej Medycyny (PPTIM), Centrum Zaawansowanych Technologii BioTechMed oraz Konsorcjum Polskiej Akademii Nauki Biocentrum Ochota).

4. Program „Polskie wyroby medyczne” adresowany do firm farmaceutycznych oraz producentów wyrobów medycznych. Znalazło się w nim szereg postulatów zgłaszanych przez branżę medyczną i farmaceutyczną zasługujących na poparcie a dotyczące działań proinnowacyjnych (ulgi podatkowe dla firm innowacyjnych, współpracy biznesu  z nauką) i proeksportowych.  

5. Program „Polskie wyroby medyczne” ma odwrócić ujemny bilans handlowy polskiego sektora farmaceutycznego oraz zapewnić bezpieczeństwo lekowe Polaków.

6. Zapowiedz przygotowania „Konstytucji Biznesu”, jako całościowy zbiór usprawnienia i uproszczenia procedur dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Regulacji szczególnie istotnych dla małych i średnich przedsiębiorstw, wśród których nie brakuje podmiotów z branży medycznej i farmaceutycznej.

7. Obietnice wsparcia do dalszej rozbudowy e-administracji oraz e-zdrowia w tym dotyczące dostępu do dokumentacji medycznej, e-recept oraz usprawnienia elektronicznego systemu rejestracji i dostępu pacjentów do lekarzy. To ważny klucz do efektywnej kosztowo opieki medycznej.  Nie są to nowe propozycje. Szczególnie dotyczące informatyzacji w ochronie zdrowia. Podobne były składane przez poprzednie ekipy rządowe.

MINUSY

1. Brak harmonogramu i szczegółów finansowego wsparcia ze strony państwa realizacji powyższych dwóch programów dotyczących zdrowia. Zasygnalizowano jedynie, że połowa z ponad biliona złotych przeznaczonego na realizacje „Planu” mają stanowić środki inwestycyjne polskich firm i Spółek Skarbu Państwa oraz banków. 

2. Największą przeszkodę może stanowić problem pozyskanie pieniędzy na długofalowe inwestycje ze strony prywatnych podmiotów.

3. Nie przedstawiono zamierzeń legislacyjnych dotyczących reformy struktur administracyjnych państwa (mnogość instytucji i niejasny podział kompetencji  np. dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego państwa).

Fot. www.photogenica.pl

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ