Partner serwisu
23 sierpnia 2016

Kaizen. Zmiana na lepsze

Kategoria: Efektywność

W Grupie Adamed wspólnie poszukujemy innowacyjnych i niestandardowych rozwiązań, które pozwalają zmienić coś na lepsze. Umożliwia nam to program KAIZEN, funkcjonujący w obszarze operacyjnym. Dzięki niemu w ciągu roku udało się zniwelować straty organizacji na poziomie kilkuset tysięcy złotych.

Kaizen. Zmiana na lepsze

KAIZEN to inaczej ciągłe doskonalenie organizacji z wykorzystaniem wiedzy i zaangażowania pracowników. Bazuje ono na przekonaniu, że pracownicy wdrażający każdego dnia w swojej pracy niewielkie usprawnienia, tzw. kaizeny, przyczyniają się do tego, że organizacja doskonali się szybciej i w ten sposób szybciej także zdobywa przewagę nad konkurencją. Można powiedzieć, że KAIZEN to filozofia ciągłego doskonalenia i niekończącego się procesu ulepszania.

Za mistrza i guru tej filozofii uznawany jest Japończyk Masaaki Imai, który do dziś aktywnie działa w ramach organizacji zajmującej się krzewieniem filozofii ciągłego doskonalenia, rozpowszechniając filozofię KAIZEN na całym świecie.

W ramach ciągłego doskonalenia używane są liczne narzędzia, mające na celu poprawę funkcjonowania organizacji. Są to m.in.:

  • 5S,
  • Problem Solving Story,
  • A3,
  • System Sugestii Pracowniczych,
  • KPI,
  • Mapowanie Strumienia Wartości,
  • SMED,
  • Kanban.

Jak to działa?

System Sugestii Pracowniczych – Program KAIZEN jest w obszarze operacyjnym Grupy Adamed jednym z prężnie działających narzędzi. Działalność programu rozpoczęła się w maju 2015 roku i od tego czasu pracownicy zgłosili aż 346 wniosków, które łącznie zniwelowały straty organizacji na poziomie kilkuset tys. zł.

Każdy pracownik obszaru operacyjnego, który dostrzega problematyczny obszar, oraz ma pomysł na udoskonalenie tej sfery, posiada możliwość zgłoszenia swojego pomysłu. Na terenie Centrum Produkcyjno-Logistycznego rozmieszczone są skrzynki, do których należy wrzucić wypełniony wniosek z opisem udoskonalenia. Za każdy zgłoszony pomysł przyznawane są punkty, które wymieniane są na wybrane przez pracownika nagrody. Nagrody co roku podlegają weryfikacji i zmianom, aby w naszym katalogu były produkty praktyczne, jak i modne w danym okresie. Dodatkowo, każdy uczestnik może przekazać dowolną liczbę zdobytych punktów na cel charytatywny, który również jest w naszym katalogu. W tym roku uczestnicy programu wspierają hospicjum dla dzieci w Łodzi.

Punkty przyznawane są przez specjalną komisję, w skład której wchodzą dyrektorzy pionów obszaru operacyjnego, kierownik działu BHP, HR Business Partner oraz kierownik ds. ciągłego doskonalenia, który nadzoruje poprawność działania programu KAIZEN.

Cały artykuł został opublikowany w numerze 3/2016 czasopisma Przemysł Farmaceutyczny

Fot. 123rf.com

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ