Partner serwisu
25 kwietnia 2019

Rusza kampania społeczno-edukacyjna „W kobiecym interesie” zachęcająca Polki do regularnych badań ginekologicznych

Kategoria: Aktualności

Ponad 3 miliony Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale. 40 proc. kobiet nie widzi takiej potrzeby. Dlatego edukacja i zachęcanie Polek do regularnych badań ginekologicznych jest celem ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”, która odpowiada na te potrzeby i uwzględnia wyniki najnowszego badania segmentacyjnego dot. opieki ginekologicznej kobiet.

Rusza kampania społeczno-edukacyjna „W kobiecym interesie” zachęcająca Polki do regularnych badań ginekologicznych

Kampanię w maju br. zainauguruje pilotaż bezpłatnych konsultacji i badań ginekologicznych (cytologia i USG) pod hasłem „(Z)Badaj się w kobiecym interesie”, w wybranych miastach województwa mazowieckiego. Na potrzeby kampanii, by wspierać Polki w dbaniu o swoje zdrowie, został specjalnie opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej „Kalendarz badań ginekologicznych każdej Polki”.

Inspiracją dla kampanii był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. „Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017”[1], który wskazał na brak równego dostępu do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, m.in. województwa mazowieckiego. Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet. Na potrzeby kampanii zlecone zostało także badanie[2] dotyczące opieki ginekologicznej kobiet, które pokazało dużą potrzebę edukacji.

– Celem naszej kampanii „W kobiecym interesie” jest zachęcenie wszystkich Polek do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. korzystania z prawa do równego dostępu do podstawowych świadczeń zdrowotnych, w tym ginekologiczno-położniczych, bez względu na wiek, status majątkowy czy miejsce zamieszkania. Zarówno raport NIK, jak i wyniki badań, które zleciliśmy potwierdzają bariery terytorialne, ale również świadomościowe kobiet. Jako firma wspierająca kobiety i ich zdrowie czujemy potrzebę realnego zaangażowania się w pokonanie tych barier. – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

Podczas kampanii specjalny mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 8 miejscowości w północnej i wschodniej części województwa mazowieckiego, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Województwo mazowieckie, w którym odbędą się badania, ma wg raportu NIK drugi najwyższy odsetek gmin bez poradni ginekologiczno-położniczych (61,8 proc.).

Z przeprowadzonego w marcu 2019 r. badania dotyczącego opieki ginekologicznej kobiet wynika, że Polki idą pierwszy raz do ginekologa najczęściej z powodu ciąży. Ponad 3 mln kobiet (24 proc. ankietowanych) chodzi do tego specjalisty rzadziej niż raz w roku, mimo że 9,5 mln Polek (72 proc.) zdaje sobie sprawę, że regularne wizyty u ginekologa i badania pozwalają wykryć groźne choroby. Regularnie, co roku chodzi do ginekologa i wykonuje badania 57 proc. respondentek. Najczęściej do specjalisty chodzą młodsze kobiety (26-30 lat), a ponad 20 proc. pań powyżej 55 roku życia rzadziej niż raz na dwa lata.

– Obawy przed wizytą u ginekologa są najczęściej związane z dyskomfortem, stresem, skrępowaniem i wstydem. Część z nas, jak wskazują badania, boi się też, że może dowiedzieć się o chorobie lub otrzymać negatywny wynik badania. To niestety leży w ludzkiej naturze, że to co niepokojące, niekomfortowe dla nas omijamy – mówi Maria Rotkiel, psycholog.

Gedeon Richter, którego misją jest troska o zdrowie kobiet, dostrzegł potrzebę stworzenia narzędzia, które pomoże Polkom zadbać o regularne badania. Specjalnie opracowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Ginekologii Onkologicznej „Kalendarz badań ginekologicznych każdej Polki” pokazuje, że kobiety powinny wykonywać regularnie wiele rodzajów badań od cytologii po USG dopochwowe, czy USG piersi, ale przede wszystkim umawiać się na regularne wizyty ginekologiczne przynajmniej raz w roku. Nowe wytyczne profilaktyki dla współczesnych kobiet przygotowane zostały w ramach inauguracji kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”.

– Na polu profilaktyki ginekologicznej jest jeszcze wiele do zrobienia. Warto przede wszystkim podnosić świadomość kobiet, że ich zdrowie zależy głównie od ich postepowania, a w tym prawidłowym podejściu do własnego zdrowia pomoże opracowane kalendarium – mówi prof. dr hab. n. med. Jan Kotarski, lekarz ginekolog i Prezes Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej.

Kampania „W kobiecym interesie” została objęta honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego i Najwyższej Izby Kontroli, patronatem merytorycznym Polskiego Towarzystwa Ginekologii Onkologicznej i patronatami dwóch organizacji pacjenckich: Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości i Stowarzyszenia Kobiet z Problemami Ginekologiczno-Onkologicznymi Magnolia.

Trasa bezpłatnych konsultacji ginekologicznych i badań dla kobiet w ramach kampanii „W kobiecym interesie”:

18 maja Ciechanów

19 maja Przasnysz

25 maja Ostrołęka

1 czerwca Wyszków

8 czerwca Siedlce

9 czerwca Mińsk Mazowiecki

15 czerwca Garwolin

16 czerwca Radom

Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji „(Z)Badaj się w kobiecym interesie” oraz kalendarium badań jest dostępne pod linkiem:

[1] https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/wiejska-droga-do-ginekologa.html

[2] Badanie na zlecenie Gedeon Richter wykonał instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w marcu 2019 r. na reprezentatywnej próbie N=1022 kobiet w wieku 16-65 lat

źródło: Gedeon Richter
fot. 123RF.com/zdjęcie ilustracyjne
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ