Partner serwisu
20 października 2021

Kosmetyki – jak i w co pakować?

Kategoria: XVII Jesienne Sympozjum Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego

Zmieniające się prawo i trendy konsumenckie to duże wyzwania dla producentów kosmetyków, również w zakresie doboru opakowań. Dyskutowano o nich w czasie jednego z paneli Jesiennego Sympozjum Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego.

Kosmetyki – jak i w co pakować?

Na temat popularnego ostatnio ekoprojektowania opakowań kosmetyków mówiła
Magdalena Turowska z Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Prelegentka przypomniała najważniejsze regulacje środowiskowe, jakim musiała sprostać branża kosmetyczna oraz te, które w najbliższym czasie wejdą w życie (wymieniła m.in. projekt ustawy o odpadach czy tzw. Green Deal). Odnosząc się do tematu wystąpienia wspomniała o przepisach dotyczących opakowań (w tym o zwiększeniu poziomów recyklingu tworzyw sztucznych do 2025 r. czy o recyklowalności opakowań z tworzyw sztucznych do 2030 r.).

Wymieniła także podstawowe funkcje opakowania: ochronną, sprzedażową, informacyjną, magazynową, reklamową oraz – coraz ważniejszą – prośrodowiskową. – W kontekście tej ostatniej funkcji istotne staje się tzw. ekoprojektowanie, czyli sposób projektowania opakowań minimalizujący negatywny wpływ na środowisko – mówiła Magdalena Turowska, wymieniając następnie hierarchię postępowania we wspomnianym ekoprojektowaniu.

– Jeśli chodzi o ranking opakowań, liderem jest tu oczywiście ich brak, jednak myśląc o branży kosmetycznej nie zawsze jest to możliwe – podkreślała przedstawicielka PZPK. Wskazała, że można zapobiegać powstawaniu odpadów poprzez np. eliminację – np. rezygnować z etykiety czy stosować jedynie niezbędne elementy opakowania.

Innym rozwiązaniem jest tu redukcja. Można przeprojektować produkt (np. zmiana formuły), zaproponować większe opakowanie czy produkty 2 w 1. Wiele firm stosuje również opakowania wielokrotnego użycia czy wymienne wkłady.

– Jeśli stwierdzimy, że ten model nie jest dla nas, pomyślmy o recyklingu. Można tu np. zrezygnować z opakowań wielomateriałowych, zastanowić się nad zastąpieniem tworzyw sztucznych szkłem czy tekturą – wskazywała prelegentka. – Przed naszą branżą wiele wyzwań, jeśli chodzi o ekoprojektowanie. To dziś już tzw. basic standard. I choć może nie widać jeszcze płynących z niego korzyści, to trzeba inwestować w różne rozwiązania prośrodowiskowe, gdyż z pewnością zaprocentuje to w przyszłości – zakończyła.

Przyjazne środowisku opakowanie

Alicja Klimowicz z firmy CLOCHEE (producent kosmetyków) podkreślała, jak trudno znaleźć rozwiązanie, które jednocześnie zadowoli klientów i odpowie na zaostrzające się regulacje prawne oraz sprosta wymaganiom produktu.

– W naszej firmie wdrożyliśmy zasadę małych kroków, starając się we wszystkich obszarach postępować w sposób ekologiczny – mówiła A. Klimowicz. W CLOCHEE stosowany jest np. ekologiczny, pochodzący z recyklingu papier biurowy oraz biodegradowalny wypełniacz do paczek ze skrobi kukurydzianej. – Oprócz tego, że produkujemy ekologiczne produkty, podejmujemy liczne inicjatywy ekologiczne. Surowce do naszych produktów pozyskiwane są z ekologicznych i zrównoważonych upraw. Dążymy do konsolidacji transportów, wykorzystujemy opakowania eco-friendly – podkreślała.

Prelegentka omówiła krótko historię firmy oraz wytwarzane produkty, z zaznaczeniem materiałów, z jakich powstały opakowania. – Opakowanie idealne niestety nie istnieje, warto więc wybierać opcje jak najmniej obciążające dla środowiska – zaznaczyła, dodając, że CLOCHEE – podejmując decyzję o wyborze opakowań – bierze pod uwagę m.in. bezpieczeństwo i stabilność produktu, zachowanie założeń wizualnych marki, spełnienie oczekiwań konsumentów oraz koszty wdrożenia opakowania.

Aspekty logistyczne zarządzania przepływem kosmetyków

„Aspekty logistyczne zarządzania przepływem kosmetyków – uwarunkowania organizacyjne, wymogi prawne i dobre praktyki” to tytuł referatu Anny Gawrońskiej (SBŁ Instytut Logistyki i Magazynowania), kończący panel wykładowy.

W wystąpieniu omówiony został m.in. łańcuch dostaw w branży kosmetycznej. Prelegentka wspomniała o obszarze produkcji (istotne jest tu zaopatrzenie w surowce, problematyczne w czasie pandemii) oraz składowania i dystrybucji („widać rozwój kanału e-commerce, gdzie idziemy w kierunku opakowań jednostkowych”).

Podczas referatu przypomniany został system RAPEX (dotyczący zgłaszania wad produktów niespożywczych, w tym kosmetyków), gdzie liczba zgłoszeń z Polski wciąż rośnie (w 2021 – 17 zgłoszeń, w 2021 – już 133). Mowa była również o identyfikalności, której celem jest zapewnienie wysokiego stopnia bezpieczeństwa kosmetyków wprowadzanych do obrotu na terenie Unii Europejskiej, jak również sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz rozwoju konkurencyjności
i innowacyjności branży kosmetycznej

Anna Gawrońska mówiła o technikach skutecznego i efektywnego zarządzania przepływem kosmetyków. Przypomniała rodzaje identyfikatorów dla opakowań jednostkowych, zbiorczych czy jednostek paletowych. Na zakończenie wymieniła wyzwania i możliwości w branży kosmetycznej: planowanie procesów, bezpieczeństwo produktów, inwestycje w technologie, uwarunkowania prawne.

XVII Jesienne Sympozjum Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego odbywa się 19-20.10.2021 r. w Łodzi. Honorowymi Gospodarzami konferencji są Zakłady Farmaceutyczne POLPHARMA Oddział Medana w Sieradzu oraz Elfa Pharm Sp. z o.o. Organizatorem spotkania jest BMP Sp. z o.o.

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ