Partner serwisu
09 sierpnia 2022

Efektywne mapowanie procesów

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Czy jest nam potrzebne mapowanie procesów w farmacji? Przecież mamy wszystko opisane w wielu procedurach i instrukcjach? Taka myśl może pojawić się wśród osób pracujących w branży. Nie można się nie zgodzić, że branża farmaceutyczna jest jedną z najbardziej wymagających z punktu widzenia udokumentowania procesów. Wymaga szczegółowego opisania produkcji, parametrów jakościowych i kontroli jakości, przechowywania, transportu i wszystkich procesów zapewniających bezpieczeństwo dla produktu i pacjenta.

Efektywne mapowanie procesów

Warto w tym momencie zadać sobie kilka pytań, które pomogą odpowiedzieć na pytania:

• czy wszystkie procedury i instrukcje zapewniają nam wiedzę o całym procesie?

• czy wiemy, ile trwają wszystkie procesy niezbędne do wytworzenia leku oraz cały proces: od zapotrzebowania do pojawienia się w aptece?

• czy procedury ułatwiają zrozumienie i komunikację procesu wśród pracowników lub klientów?

• czy wiemy, który proces jest wąskim gardłem, które trzeba usprawnić?

• czy znamy problemy występujące w procesie i gdzie jest najwięcej strat?

Cele

Niestety często na te pytania znamy odpowiedź głównie intuicyjnie lub przez wieloletnie doświadczenie. Należy uzyskać odpowiedzi na te pytania, zmapować cały proces produkcji od zamówienia/ zapotrzebowania do wysyłki/dostarczenia leku do pacjenta. Głównym celem mapowania strumienia wartości jest otrzymanie pełnej wiedzy o procesie, celem jego optymalizacji i usprawnienia. Mapowanie to element niezbędny dla skutecznego i efektywnego działania przedsiębiorstwa, jest także jedną z podstaw filozofii Lean Management i pierwszym krokiem do dalszego doskonalenia.

Rozpoczynając tworzenie mapy strumienia wartości, należy określić:

• zakres mapowanego procesu (początek i koniec procesu) oraz produkt lub grupa produktów, którym się zajmujemy,

• najważniejsze operacje procesu (w przypadku szczegółowego diagramu należy także określić podprocesy),

• kolejność następowania po sobie zadań,

• wykonawców zadań,

• dokumenty wejściowe oraz dokumenty i zapisy tworzone podczas procesu,

• przepływ informacji,

• zasoby niezbędne do normalnego funkcjonowania procesu (w tym zasoby ludzkie).

 

Cały artykuł przeczytasz w wydaniu 2/2022 Przemysłu Farmaceutycznego

fot. 123rf
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ