Od redakcji |
Szał zakupów
Dla wielu kryzys to czas wyciszenia, oszczędności, przyśpieszonej restrukturyzacji oraz zwolnienia inwestycji. Wygrywa jednak ten, kto trudniejsze czasy potrafi wykorzystywać do własnych celów. Taką branżą jest niewątpliwie farmacja.
W ostatnich dwóch latach obserwujemy ogromne zainteresowanie inwestycjami
kapitałowymi. Mam tu na myśli fuzje i przejęcia. Największe światowe koncerny dysponują dziesiątkami miliardów dolarów, walcząc o przejęcie ważnych konkurentów. Co ważne, w chwili obecnej wartość rynkowa spółek jest niska, więc stają się one atrakcyjnymi kąskami.
Przejęcia to przede wszystkim sposób na wzmocnienie pozycji rynkowej oraz rozszerzenie gamy oferowanych produktów. Izraelski producent Teva poprzez przejęcie firmy Barr uzyskał dostęp do rynków krajów Europy Środkowo Wschodniej, poszerzając swoje portfolio leków generycznych. Zeniva została kupiona przez Sanofi-Aventis, GlaxoSmithKline nabył Stiefel Laboratories z Florydy, a Novartis przejął potrfolio generycznych leków onkologicznych od austriackiej EBEWE Pharma. Fuzja Mercka i Schering-Plough to kolejne wielkie połączenie w branży, które zapewniło mu dostęp do nowych rynków. Merck wzbogacił ofertę o nowe leki kardiologiczne, onkologiczne i przeciw chorobom układu oddechowego oraz skorzystał z mocnej pozycji byłego konkurenta na rynkach pozaamerykańskich.
Przejęcia to często sposób na rozwiązanie problemu związanego z wygasaniem patentów na atrakcyjne leki, a tym samym obniżanie się wpływów ze sprzedaży w wyniku pojawienia się tańszych odpowiedników. Takie przesłanki były powodem przejęcia firmy Wyeth przez Pfizera. W 2011 roku wygasa ochrona patentowa sztandarowego produktu Pfizera – pigułki Lipitor zwalczającej cholesterol. Dzięki tej transakcji Pfizer obronił rynek wart prawie 3 mld dolarów rocznie.
Jest jeszcze jeden powód, dla którego wielcy rynkowi gracze „robią zakupy”. To łatwy dostęp do nowych, zyskownych produktów bez konieczności inwestowania gigantycznych kwot w badania i rozwój. Poparciem tej tezy jest zakup biotechnologicznej amerykańskiej firmy Genentech przez szwajcarski koncern farmaceutyczny Roche, który zdobył nie tylko leki, ale także najlepszy w branży dział badań i rozwoju, słynący przede wszystkim z osiągnięć na polu preparatów antyrakowych. Także Merck, przejmując Schering-Plough, zyskał dostęp do innowacyjnych preparatów, nad którymi pracował jego dotychczasowy
rywal.
Wydaje się więc, że to dopiero początek wielkiego szału zakupów na rynku
farmaceutycznym. O przejęciach myślą już inni światowi gracze. A walczyć jest o co, bowiem jak przewiduje PricewaterhouseCoopers, wartość globalnego rynku farmaceutycznego osiągnie w 2020 roku poziom 1,3 bln USD. |
|
Temat numeru 1/2010 |
Przemysł Farmaceutyczny 2009 Beata Fas | 6 |
Kolejna inwestycja w Poznaniu Biuro Prasowe GSK | 7 |
Spoźnienie znaczy strata Producenci Leków PL | 8 |
Rok 2010: prognoza ekonomiczna dla Polski Stanisław Gomułka | 10 |
Zarządzanie ryzykiem. Część II Anna Kwiatkowska | 12 |
Sponsoring a reklama leków Wojciech L. Olszewski | 17 |
1,4 mld zł w 2012 r. PMR | 19 |
„OFF LABEL” – poza wskazaniami, ale nie poza odpowiedzialnością Katarzyna Sabiłło | 22 |
Technologie |
Pomiar wielkości cząstek. Część II. Metoda laserowa Maria Kurszewska | 25 |
Kontrola jakości Mariusz Szwagrzyk | 28 |
Dobra praktyka wytwarzania Agnieszka Obszańska-Szubart | 31 |
PAT. Część I. Technologia analizy procesu Anita Sędłak | 34 |
Sterylna filtracja gazów. Innowacyjne koncepcje PALL POLAND Sp. z o.o. | 36 |
Maszyny i urządzenia |
Produkcja form suchych w izolacji Strategie i rozwiązania techniczne S. Barzanti | 40 |
Farmaceuta i mechanik. W trosce o dobrą tabletkę. Część II Jerzy Lasota | 44 |
Just in time… Andrzej Karpiński | 48 |
UTRZYMANIE RUCHU |
Znaczenie utrzymania ruchu w strategii biznesu Arkadiusz Burnos | 50 |
Logistyka i pakowanie |
Logistyka dla zdrowia Łukasz Jatta | 54 |
Usługi logistyczne w branży farmaceutycznej. Outsourcing Piotr Król | 58 |
Kody kreskowe w dystrybucji leków Anna Kosmacz-Chodorowska | 61 |