Od redakcji |
Kosmiczne wymagania?
W maju br. media podały informację, że holenderska spółka Mars One pszukuje chętnych z całego świata do wylotu na Czerwoną Planetę. Bilet jest za darmo, ale… tylko w jedną stronę. Mimo to, zgłosiło się już 20 tysięcy ochotników, którzy muszą cierpliwie czekać, bo opuszczenie przez nich Ziemi ma nastąpić dopiero w 2023 roku.
Obecnie trwa rekrutacja. Warunki przyjęcia chętnych do projektu? Minimum 18 lat i 157 cm wzrostu, dobre zdrowie i kondycja fizyczna. Ponadprzeciętna odwaga oraz dwucyfrowy wynik w godzinach przelatanych w naddźwiękowych samolotach – niekonieczne.
Skąd to „kosmiczne” wprowadzenie? Ano stąd, że wydaje się, iż warunki uczestnictwa w powyższej wyprawie są mniej „kosmiczne” od tych, które są stawiane obecnie dystrybutorom produktów leczniczych. A muszą im sprostać wszyscy, bez wyjątku: producenci własnych wyrobów, hurtownie farmaceutyczne, przedsiębiorstwa większe i mniejsze. Nowe wytyczne są znacznie bardziej precyzyjne i wymagające.
Jedną z podstawowych zmian jest obowiązek wdrożenia Systemu Zapewnienia Jakości, który przypomina ten u wytwórców produktów leczniczych. Jego celem będzie zagwarantowanie, że leki zachowują właściwą jakość podczas dystrybucji, a łańcuch dostaw ma charakter integralny. Nad prawidłowością jego funkcjonowania ma czuwać osoba odpowiedzialna, której zakres obowiązków zmieni się o 180 stopni.
Niezbędne będzie przeprowadzanie analiz ryzyka jakości, kwalifikacji dostawców, weryfikacji autentyczności produktów, identyfikacji opakowań jednostkowych, procedur co do leków podejrzanych. Również transport, który ma być traktowany jak przedłużenie procesu przechowywania, musi odbywać się w sposób całkowicie kontrolowany – tak, aby umożliwić jak najszybszą reakcję w razie jakichkolwiek nieprawidłowości.
Wprowadzenie nowych wytycznych jest pewnego rodzaju rewolucją, która wymaga ogromnych nakładów pracy i pociąga za sobą kosmiczne wręcz koszty. Łatwiej więc polecieć na Marsa czy być dystrybutorem…? |
|
Temat numeru: dystrybucja produktów leczniczych |
Hybryda w budowie Rozmowa z Michałem Nitką | 8 |
Suplementy na sukces? Rozmowa z Januszem Kozłowskim | 12 |
Ameryka w zasięgu Rozmowa z Tomaszem Warszawskim | 16 |
Temat numeru: dystrybucja produktów leczniczych |
Nadchodzi rewolucja Anna Kwiatkowska | 20 |
Oczyścić kanały Anna Kunysz | 23 |
Od producenta do pacjenta Monika Matulka | 26 |
Po śladach do… leku Anna Kosmacz-Chodorowska | 29 |
Organizacja pracy |
WAZA w Anpharmie Marta Kucharska, Krzysztof Lassota | 40 |
Być Lean Michał Furgoł | 46 |
Nowoczesne technologie |
Smartpharmacy. Farmaceutyczne gadżety Jacek Rządca | 51 |
Automatyka w służbie farmacji Piotr Bistroń, Grzegorz Fijałka | 53 |
SUPLEMENTY DIETY |
Więcej niż dodatek Joanna Gajda-Wyrębek | 56 |
Przegląd: linie rozlewnicze |
Jak rozlać, żeby nie rozlać? Aleksandra Matuszak | 60 |
Katalog: linie rozlewnicze autor | 63 |
HISTORIA |
Nie tylko aspiryna Opracowanie: Patrycja Misterek | 70 |