28 listopada 2016

Odkrycie kap 5’ pomoże w leczeniu nowotworów

Kategoria: Z życia branży

Zespół naukowców Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. Jacka Jemielitego odkrył uniwersalny sposób stabilizacji i zwiększenia produktywności genów mRNA, czyli kopii niewielkich fragmentów DNA zwanych genami. Wynalazek polskich uczonych otwiera drzwi dla rozwoju współczesnej medycyny ukierunkowanej m.in. na projektowanie szczepionek przeciwnowotworowych.

Odkrycie kap 5’ pomoże w leczeniu nowotworów

Od wielu lat w różnych laboratoriach na świecie zespoły naukowe pracowały nad „ustabilizowaniem” mRNA, czyli odkryciem sposobu, dzięki któremu mRNA trwałoby dłużej w naturalnym świecie komórek, a jednocześnie wykazywało silniejsze powinowactwo do czynnika translacyjnego. Wyczynu tego dokonał zespół naukowy z Uniwersytetu Warszawskiego, który odkrył, że pozytywne rezultaty mogą przynieść zmiany w strukturze końca cząsteczki mRNA, zwanego kapem 5’. Kap 5’ to uniwersalna struktura chemiczna, która kończy każdą cząsteczkę mRNA, niezależnie od tego, jaka w niej została zapisana informacja kodująca.

W rozwój odkrycia naukowców Uniwersytetu Warszawskiego zainwestowała Grupa Roche, która obecnie prowadzi badania z wykorzystaniem stabilnego mRNA.

– Immunoterapie to aktualnie najdynamiczniej rozwijający się obszar onkologii. Odkrycie zespołu naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego otwiera drzwi do indywidualizacji immunoterapii,  a zatem jeszcze bardziej precyzyjnego opracowywania leków dla konkretnych chorych. Sam proces komercjalizacji tego odkrycia to bez wątpienia znakomity przykład jak współpraca na szczeblu międzynarodowym oraz współdziałanie nauki i biznesu mogą przekładać się na tworzenie innowacji i budowanie polskiej gospodarki opartej na wiedzy. Liczymy, że wynalazek zespołu polskich naukowców w postaci konkretnych immunoterapii będziemy rozwijać również w Polsce, we współpracy z polskim środowiskiem naukowym, m.in. w ramach utworzonego wspólnie z Centrum Onkologii-Instytut Centrum Naukowo-Przemysłowego – mówi dr Aleksander Sowa, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portfolio w Roche Polska.

Wynalazek zespołu z Uniwersytetu Warszawskiego stał się podstawą największej komercjalizacji polskiej nauki. Dzięki inwestycji m.in. Grupy Roche, odkrycie naukowców Uniwersytetu Warszawskiego ma szansę zostać wykorzystane w przyszłości w leczeniu nowotworów.

Współtwórcy wynalazku:

• Prof. UW, dr hab. Jacek Jemielity, Centrum Nowych Technologii UW;
  • Dr Joanna Kowalska, Wydział Fizyki UW;
  • Prof. dr hab. Edward Darżynkiewicz, Wydział Fizyki UW, Centrum Nowych Technologii UW;
  • Dr Joanna Żuberek, Wydział Fizyki UW;
  • Dr Maciej Łukaszewicz, Wydział Fizyki UW;
  • Prof. Robert E. Rhoads, Louisiana State University Health Sciences Center Shreveport (LSUHSC-S);
  • Dr Ewa Grudzień Nogalska, LSUHSC-S.

Odkrycia w zakresie terapeutycznego zastosowania analogów kapu 5’ były możliwe m.in. dzięki wieloletnim interdyscyplinarnym badaniom kapologicznym realizowanym w Laboratorium Ekspresji Genu Zakładu Biofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego od 1980 r., prowadzonym pod kierownictwem prof. Edwarda Darżynkiewicza.

źródło: roche